Hoe ver kan je fietsen met de accu van je e-bike?
Je hebt misschien het idee om een zo krachtig mogelijke motor te kiezen, maar wist je dat een sterkere motor je niet noodzakelijk extra kilometers oplevert? Dé belangrijkste factor om te bepalen hoe ver je e-bike je zal brengen, is je batterijcapaciteit. Daarnaast spelen ook het gewicht van de fietser en de uitgekozen fietsroute een rol. Hoe dat in elkaar zit, leggen we even uit.
Drie zaken waarop je moet letten wanneer je een e-bike koopt
1. Kracht én batterijspanning
Om goed te weten hoe ver een elektrische fiets je zal brengen, moet je niet alleen kijken naar de capaciteit van een batterij uitgedrukt in ampère uur of Ah. Ook de spanning uitgedrukt in Volt of V speelt een rol, want die bepaalt mee hoeveel vermogen uitgedrukt in Wattuur of Wh de batterij kan leveren. Om een zo correct mogelijke vergelijking te kunnen maken tussen de verschillende spanningen van de batterijen op de markt, kan je het best de omzetting maken naar vermogen per uur. Die waarde houdt rekening met de capaciteit van de batterij en de spanning.
Formule: Wh = V x Ah. Bijvoorbeeld een batterij met een spanning van 36V en een capaciteit van 9Ah levert je 36V x 9Ah = 324Wh op. Met deze batterij beschik je over een vermogen van 324W voor een periode van 1u.
Gemiddeld genomen kan je per 100 Wh zo’n 12 tot 14 km fietsen met traphulp. In het voorbeeld van hierboven (324 Wh) zou je dus zeker tussen de 39 en 46 km moeten kunnen fietsen per oplaadbeurt.
Hoe meer vermogen per uur je batterij kan leveren, hoe hoger de actieradius van je elektrische fiets.
2. Je totaalgewicht = fiets + jezelf + vracht
De e-bike heeft zelf een bepaald gewicht en hij draagt jou en je vracht mee. Geen wonder dat ook gewicht een factor is om rekening mee te houden. Ben je een pluimgewicht of net niet? Voer je een aantal kinderen of zware boodschappen mee op de fiets? Hoe meer gewicht de e-bike moet dragen, hoe harder de batterij moet werken.
3. Je meest gebruikte fietsroute
Loopt je vaste pendelroute over vlak terrein of zitten er net een aantal stevige heuvels in? Hoe is de staat van het wegdek? Zijn er veel stops onderweg? Hoe vaker de fiets bergop moet, en hoe vaker hij moet starten, hoe meer de batterij onderweg verbruikt. Bergop starten vergt de meeste energie. Heb je gedurende het hele traject tegenwind? Ook dan zal de batterij meer moeten bijspringen en bijgevolg minder kilometers kunnen afleggen.
Als je eenmaal een e-bike gekocht hebt, wil je de accu natuurlijk zo goed mogelijk in de watten leggen en weten wat te doen om de batterij veilig en correct binnen te brengen.
Hoe je dat doet, lees je in enkele eenvoudige tips.