Infofiche draagbare batterijen ≤ 5 kg
Alle Europese en Belgische wetgevingen
Op deze pagina vind je een overzicht van de geldende wet- en regelgeving in België en Europa met betrekking tot de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid rond batterijen.
Er is recent een nieuw simplificatievoorstel van de Commissie uitgekomen binnen de Omnibus IV in verband met de due diligencevereisten in de batterijverordening. Meer info hier: Omnibus IV - European Commission.
Concreet stelt de Commissie twee belangrijke wijzigingen voor:
Uitel van de toepassingsdatum van de 'due diligence' vereisten
Uitstel van 18 augustus 2025 naar 18 augustus 2027, waarbij ze hun guidelines zullen publiceren tegen 26 juli 2026 ipv de ondertussen verstreken datum 18 februari 2025. Enkele opgegeven redenen door de Commissie om de datum uit te stellen:
- Bedrijven hebben meer tijd nodig om zich voor te bereiden omwille van de gewijzigde geopolitieke situatie.
- Er zijn nog geen guidelines van de Commissie voor due diligence, en de Commissie wil samenhang verzekeren met de Corporate Sustainability Due Diligence richtlijn (2024/1760) dewelke pas na de batterijverordening is aangenomen. De Commissie wil daarom de guidelines samen opstellen met deze voor de algemene due diligence richtlijn om de toepassing van de vereisten te verduidelijken en te vereenvoudigen.
- Er zijn in de helft van de landen (waaronder België) nog geen aangemelde instanties beschikbaar voor de conformiteitsbeoordeling.
- Er is nog geen geharmoniseerde standaard voor accreditatie in verband met de due diligence verplichting. De Europese coördinatieorganisatie voor accreditatie (EA) heeft aangegeven dat dit moet gebeuren via door de Commissie
Aanpassing van de reikwijdte van de 'due diligence' verplichting
Artikel 47 van de Batterijverordening stelt namelijk KMOs vrij van bepaalde verplichtingen inzake het beleid inzake zorgvuldigheid inzake batterijen. KMO’s worden hier beschreven als 'marktdeelnemers met een netto-omzet van minder dan 40 miljoen euro in het boekjaar voorafgaand aan het laatste boekjaar, en die geen deel uitmaken van een groep bestaande uit moeder- en dochterondernemingen, die op geconsolideerde basis de grens van 40 miljoen euro overschrijdt'.
De reikwijdte van deze bepaling moet volgens het simplificatievoorstel van de Commissie worden uitgebreid tot small mid-cap bedrijven (SMC’s), zodat zij eveneens van deze verplichtingen zijn vrijgesteld. Om consistentie te waarborgen, moeten SMC’s op dezelfde wijze worden omschreven, rekening houdend met het feit dat zij entiteiten zijn die drie keer zo groot zijn als KMO’s, d.w.z. gebaseerd op een netto-omzet die dus minder dan 150 miljoen euro moet bedragen.
In overeenstemming met artikel 52 zijn de in artikel 48, lid 1, bedoelde marktdeelnemers verplicht om - jaarlijks - hun beleid inzake zorgvuldigheid inzake batterijen te evalueren en openbaar te maken, ook op internet. Om de administratieve lasten voor marktdeelnemers te verminderen, moet deze verplichting om hun beleid inzake zorgvuldigheid te herzien en openbaar te maken, volgens de Commissie worden gewijzigd, zodat deze om de drie jaar in plaats van jaarlijks van toepassing is.
Verordening (EU) 2023/1542 van het Europees Parlement en de Raad (18/02/2024)
Verordening (EU) 2023/1542 van het Europees Parlement en de Raad van 12 juli 2023 inzake batterijen en afgedankte batterijen, tot wijziging van Richtlijn 2008/98/EG en Verordening (EU) 2019/1020 en tot intrekking van Richtlijn 2006/66/EG.
Verordening (EU) Nr. 493/2012 van de Commissie (11/06/2012)
Verordening (EU) Nr. 493/2012 van de Commissie van 11 juni 2012 houdende nadere bepalingen voor de berekening van de recyclingrendementen van de recyclingprocessen van afgedankte batterijen en accu’s, overeenkomstig Richtlijn 2006/66/EG van het Europees Parlement en de Raad.
