E-scooter: alles wat je moet weten over de batterij
De accu van een e-scooter
De batterij van een elektrische scooter is - omwille van de vele interessante eigenschappen - een lithium-ionaccu. Dit type batterij is een lichtgewicht die toch hopen energie kan opslaan en makkelijk op te laden is. Deze accu is erg efficiënt en hebben een lang leven voor zich. Dat laatste gaat enkel op voor batterijen die met zorg behandeld worden natuurlijk.
Net zoals de elektrische wagen moet een e-scooter ingeplugd worden om op te laden. Maar een groot voordeel: dit kan via een gewoon huishoudelijk stopcontact. Je hoeft dus geen speciaal laadstation te voorzien in je woning, of eentje te zoeken in de buurt van je werk.
Afhankelijk van het model en het merk varieert het theoretische rijbereik gemiddeld van 40 tot 80 kilometer na een volledige laadcyclus. Dit bereik kan wat lager uitvallen als er bijvoorbeeld bergop gereden moet worden, als je een passagier mee vervoert, ...
Wist je dat je bij aankoop van een elektrische bromfiets recht hebt op een zero-emissiepremie? De premie voor een elektrische bromfiets klasse B bedraagt maximaal 750 euro. Alle informatie en voorwaarden vind je op deze pagina terug.
Hoe verleng je de levensduur van de batterij van je elektrische bromfiets?
- Wacht niet tot je batterij leeg is om je e-scooter opnieuw op te laden. Kom je aan op het werk? Laad de accu op. Thuis van een dagje werken? Hang je elektrische bromfiets even aan het stopcontact.
- Blijft je bromfiets een tijdje aan de kant in de garage? Zorg er dan voor dat je batterij goed opgeladen is.
- Ben jij een zonneklopper of kick je op vriestemperaturen? Een elektrische scooter alvast niet. Extreme temperaturen, in beide richtingen, zijn een no-go. Een beschutte plek of een vrij hoekje in de garage zijn dus een must.
- Laat je e-scooter elk jaar nakijken door een professional. Bandenspanning op peil houden, check van de motor,... Zo blijft hij in topvorm en dat komt de levensduur van je accu alleen maar ten goede.
- Respecteer het maximale gewicht dat je mag vervoeren. Die extra belasting put de batterij van je bromfiets uit.
- Gebruik altijd de oplader en adapter die bij de batterij geleverd wordt.
- Koppel de batterij na het opladen steeds los van de oplader en het stroomnet.
- Laat de batterij voldoende afkoelen voor je ze opnieuw oplaadt. Diezelfde tip geldt ook omgekeerd: gebruik de batterij niet meteen na het opladen.
- Water en elektriciteit zijn geen goede match. Reinig je e-scooter dus nooit met een hogedrukreiniger.
De batterij van mijn e-scooter lijkt aan vervanging toe, wat nu?
Laat de capaciteit van e-scooter het plots afweten? Dan is de kans groot dat er binnenin je accu wat gaande is. Na verloop van tijd is er kans op chemische kristalvorming in de batterij, wat het opladen van de accu bemoeilijkt. Tot de batterij uiteindelijk helemaal dienst zal weigeren.
Als je er op tijd bij bent, dan kan het vervangen van enkele cellen al soelaas brengen. Zo hoeft er geen volledig nieuwe accu geïnstalleerd te worden. Als de batterij toch helemaal de handdoek in de ring gooit, dan is een complete vervanging de enige optie. Let wel, dit moet te allen tijde door een professional gebeuren. Zij hebben kennis van zaken en doen dit in de meest veilige omstandigheden.
Laat de capaciteit van jouw e-scooter het plots afweten? Dan is de kans groot dat er binnenin je accu wat gaande is.
En wat gebeurt er met de afgedankte batterijen?
Aangezien het vervangen van de accu van een e-scooter het werk is van professionals, ligt de zorg niet bij jou als consument. De bromfietshandelaar of -hersteller zal erop toezien dat Bebat de batterijen komt ophalen.
Breng jij e-scooters op de markt?
Als producent of invoerder van producten met batterijen (zoals e-scooters) in België moet je voldoen aan een aantal wettelijke verplichtingen voor gebruikte batterijen en accu’s. Het is niet eenvoudig om hier het overzicht te houden. Als je jouw bedrijf aansluit bij Bebat, dan zorgen we ervoor dat je voldoet aan al deze verplichtingen.