Skip to content

Wat is het verschil tussen een hybride, plug-in hybride en elektrische auto?

Een groene toekomst is er eentje waarin we met zijn allen de vervuilende uitstoot van ons wagenpark verminderen. Door bijvoorbeeld het aantal trein-, bus- en tramritten op te drijven of vaker op de fiets te springen. Maar de opkomst van de e-wagens past natuurlijk ook in dit toekomstbeeld. Wat is het huidige aanbod van deze e-wagens op de markt? En wat is nu precies het verschil tussen een elektrische auto en de hybride en plug-in hybride varianten?

Een hybride wagen

Een hybride auto combineert twee motoren onder de motorkap. Enerzijds heb je een verbrandingsmotor, bijvoorbeeld met benzine. Anderzijds is er een elektrische motor met een bijbehorende accu. De accu wordt tijdens het rijden opgeladen via de verbrandingsmotor. Je hoeft dus niet op zoek naar een stopcontact om deze wagen op te laden.

Er bestaan twee soorten hybride auto’s:


  • Bij de ‘mild hybrid’ dient de elektrische motor puur als ondersteuning voor de verbrandingsmotor. Deze wagen zal nooit alleen elektrisch rijden.
  • De ‘full hybrid’ kan op zijn beurt wel - voor een korte afstand en met een beperkte snelheid - enkel elektrisch rijden. De capaciteit van de accu is groter en maakt dit dus mogelijk.

Een kleine hybride stadswagen kost ongeveer 20.000 euro. Zie je het groter en verkies je een luxueuzer model, dan bedraagt de kostprijs ongeveer het dubbele.

De aankoop van een hybride wagen kan gunstige gevolgen hebben op de belasting op inverkeerstelling wegens de lagere CO2-uitstoot ten opzicht van een vergelijkbaar niet-hybride model.

Een plug-in hybride wagen

De naam van deze auto geeft al wat weg. Het is namelijk een hybride wagen die je kunt opladen door hem in een stopcontact te ‘pluggen’. De plug-in hybride combineert net als de gewone hybride een verbrandings- en elektrische motor. De herlaadbare batterij in deze wagen is echter een stuk groter en performanter. Een ritje van 30 kilometer kan volledig elektrisch verlopen. Ideaal dus om korte afstanden te overbruggen!

Het prijskaartje van deze wagen is wat hoger dan een klassieke hybride wagen, omdat er wat meer techniek bij komt kijken. Reken dus zeker op 45.000 euro voor een degelijke plug-in hybride auto. Ook hier speelt de lagere CO2 uitstoot een rol in de belasting op inverkeerstelling die betaald moet worden.

Om optimaal je elektrische motor te benutten en dus elektrisch te rijden, moet je wel beschikken over een laadpaal thuis of op je werk. Momenteel zijn er in België nog niet zo erg veel publieke laadpalen beschikbaar, wat onderweg ‘bijtanken’ niet zo makkelijk maakt.

 

Het prijskaartje van een volledig elektrische auto wordt als een nadeel gezien, maar het kostenplaatje van nieuwe modellen daalt.


Een elektrische auto

De elektrische auto is - in tegenstelling tot de twee hybride voorbeelden - echt ‘all the way’ elektrisch. Het is simpel: een batterij, één of meerdere motoren en een verbinding tussen deze elementen.

Het lijstje met voordelen bij een elektrische auto is uitgebreid. Hier alvast een bloemlezing:

  • Een elektrische auto heeft geen versnellingsbak. Je kunt meteen gebruik maken van de volledige kracht en snel optrekken.
  • Elektriciteit is goedkoper én veel groener - als ze van de wind of zon afkomstig is - dan brandstoffen voor verbrandingsmotoren.
  • Een elektrische auto stoot geen CO2 uit.
  • De onderdelen kennen weinig slijtage, dus je hebt beperkte onderhoudskosten.
  • De auto is stabieler omdat de accu onderaan ligt, waardoor het zwaartepunt van je auto lager zit.

Het prijskaartje van een volledig elektrische auto wordt als een nadeel gezien, maar het kostenplaatje van nieuwe modellen daalt. De hoge prijs is vooral te wijten aan de kost voor de batterij. Heel kleine elektrische stadswagentjes kun je aankopen voor 25.000 euro. Voor een compacte gezinswagen tel je bijna 35.000 euro neer. Voor een luxueuze elektrische wagen met alle snufjes betaal je makkelijk meer dan 80.000 euro.

Laten we het nog even over de autonomie van elektrische auto’s hebben. Afhankelijk van de specifieke capaciteit van de batterij (verschilt per model) garanderen de autobouwers een autonomie van 150 tot 400 kilometer. Voor heel veel consumenten lijkt dit een enorme beperking, maar woon-werkverkeer is hiermee meer dan mogelijk. Ook het ontbreken van voldoende laadpalen versterkt de overtuiging dat je met elektrisch rijden niet ver komt.

Het recycleren van de batterij van elektrische voertuigen

De EV-batterijen (Elektrische Voertuigen) moeten zorgvuldig gerecycleerd worden. Een nieuw akkoord tussen milieuministers, de betrokken federaties en Bebat is hierbij een stap in de goede richting. Hiermee erkennen zowel de overheden als Bebat dat de veilige ontmanteling en recyclage van EV-batterijen cruciaal is in deze groeiende markt.

Graag meer weten? Lees hier alles over de aftercare van EV-batterijen.


Grote E-Mobility Rapport: hoever staan we in België?

Van e-bikes tot drones: hoe populair is e-mobility in ons land? En wat doen we met al die batterijen?


Download het rapport  

Misschien wil je dit ook wel lezen

Wat is het verschil tussen een hybride, plug-in hybride en elektrische auto?

17 July 2018

Er zijn al heel wat elektrische wagens op de markt. Maar wat is nu precies het verschil tussen hybride, plug-in hybride en volledig elektrische auto’s? Lees het in deze blogpost.

Een bult op mijn batterij: gevaarlijk?

04 October 2018

Batterijen kunnen bij oververhitting uitzetten door gasvorming. Ontdek wat je moet doen en hoe je het kan voorkomen.

Kortsluiting bij batterijen: hoe kan je het voorkomen?

24 July 2018

Hoe ontstaat kortsluiting bij batterijen? Wat zijn de gevolgen? En hoe kan je het voorkomen? Lees de tips in deze blogpost.