Skip to content

Wat is e-mobility? (Veel) meer dan elektrische personenwagens

Van elektrische trucks, e-bikes en e-steps tot drones: e-mobility gaat over veel meer dan elektrische personenwagens. Bekijk je het totaalplaatje, dan zie je dat e-mobility geen toekomstmuziek is, maar een transitie die nu al volop aan de gang is bij een brede waaier aan voer-, vlieg- en vaartuigen. De sector bereidt zich dus best voor op een groeiend aantal e-mobility batterijen die na hun eerste leven graag aan een tweede (en derde, en vierde) leven beginnen.

Wat is e-mobility precies? 

Je kan geen magazine of nieuwssite openen of je komt het tegen: elektromobiliteit of e-mobility.  
Denk je daarbij spontaan aan full electric personenwagens? Dan zie je slechts het topje van de ijsberg, want e-mobility is een noemer die een verrassend brede lading dekt. Niet morgen, maar vandaag al. 

E-mobility is de verzamelnaam voor voer-, vaar- en vliegtuigen die gedeeltelijk of volledig door elektriciteit worden aangedreven. Ze halen hun energie uit het elektriciteitsnet en slaan ze op ‘aan boord’, in de meeste gevallen in een lithium-ion batterij. 

Laten we even kijken naar diverse categorieën van elektrisch aangedreven voertuigen. We geven er ook enkele afkortingen bij die vaak voorkomen in alles wat rond het onderwerp verschijnt. Overkoepelende termen zijn EV - Electric Vehicles en EFV - Electrified Vehicles. Daarin zien we diverse subcategorieën:

  • Personenwagens
    • Elektrische voertuigen op batterij (BEV)
    • Plug-in Electric Vehicle (PEV) - elektrische voertuigen met stekker
    • Plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV) - hybrides met stekker
    • Hybride elektrische voertuigen (HEV) - hybrides zonder stekker.

Maar daarnaast zijn er ook nog:

  • Passenger Light-Duty Vehicles (PLDV) - wagens voor passagiersvervoer en lichte commerciële voertuigen (LCV); brommobielen en golfkarren.
  • Elektrische en hybride trucks
  • Elektrische en hybride autobussen
  • Construction equipment vehicles (graafmachines, knikdumpers, overslagkranen,...)  en voertuigen voor goederenbehandeling (zoals heftrucks, intern transport, veegmachines, ...
  • iWheels: 2- en 3-wielers (brom- en motorfietsen), e-steps, segways, hoverboards, scootmobielen, one-wheelers,... 
  • Elektrische fietsen (van stadsfiets, ligfiets, pedelec tot cargo-fiets of bakfiets)
  • Drones, modelbouw tot ULM en kleine vliegtuigen
  • E-jachten of pleziervaartuigen inclusief binnenvaart en boten voor goederenvervoer   
golfkar e-mobility

De belangrijkste reden voor de groeiende populariteit van e-mobility is dat elektrische voertuigen voldoen aan de lage-emissie normen die steeds belangrijker worden in de bescherming van ons klimaat. Maar ze hebben ook enkele andere voordelen: ze zijn stil, energie-efficiënt en ze bieden veel mogelijkheden in het bruisende stadsleven. Denk bijvoorbeeld aan elektrische deelstepjes die overal in onze steden opduiken en stadsbewoners snel en efficiënt van A naar B brengen.

Lithium-ion batterijen: de lichte, krachtige aandrijver van e-mobility

De rode draad doorheen al die categorieën is dat ze (bijna) allemaal aangedreven worden door oplaadbare lithium-ion batterijen: krachtige accu’s met een hoge energiedichtheid.

Bijna allemaal, want moderne drones, modelbouwvliegtuigen en andere radiografisch aangestuurde elektronica hebben vandaag meestal een LiPo-accu onder de motorkap. LiPo staat voor lithium-ion- polymeer, krachtige batterijen die in vergelijking met NiCd (nikkel-cadmium) en NiMH (nikkel-metaalhydride) batterijen veel lichter zijn. Niet onbelangrijk voor ‘vlieg’-tuigen.

De LiPo-accu is een bijzondere batterij ‘met een handleiding’. Onthoud dat LiPo-accu's vooral bekend zijn om hun groot vermogen per gewicht en het feit dat ze snel opladen, doorgaans in 1,5 uur. Daartegenover staat dat ze met de nodige voorzichtigheid moeten worden behandeld. Handle with care, dus. Meer hierover in dit blogartikel.

Snelle e-volutie voor elektrisch rijden

Elektrisch rijden zit in een snelle lift. We zien het marktaandeel stijgen over verschillende categorieën, zoals personenwagens, lichte vracht en zelfs trucks. We fietsen ook steeds meer elektrisch, en in stedelijke omgevingen verschijnen steeds meer e-steps, iWheels en e-motorfietsen. In de industrie worden almaar meer elektrisch aangedreven voertuigen ingezet in fabrieken en opslagplaatsen, op mijnsites, bouwwerven,... Overheden en busmaatschappijen zetten steeds meer in op ‘zero emissie’ en experimenteren met hybride en elektrische bussen. Enzovoort.

Het wordt stilaan duidelijk: elektrisch rijden wordt steeds meer ‘mainstream’. De verwachting (link in English) is dat de prijs van elektrische voertuigen op hetzelfde niveau zal komen als die van hun brandstof-tegenhangers tussen 2025 en 2029.

electric bike

Waarom investeren bedrijven in e-mobility?

De snelle evolutie naar e-mobility gebeurt niet zomaar. Bedrijven hebben goede redenen om in de omschakeling te investeren. We zetten de belangrijkste hier op een rijtje:

  • E-mobility vermindert de CO2-uitstoot. Vandaag streven veel bedrijven streven naar de status van CO2-neutraal bedrijf. De omschakeling van brandstofvoertuigen naar e-voertuigen is een grote stap in de goede richting.
  • Elektrische voertuigen verlagen de transportkosten voor bedrijven (vooral voor bestel- of vrachtwagens die meer dan 150 km per dag afleggen). Elektrische voertuigen zijn dan misschien duurder in aankoop, ze zijn wel veel goedkoper in verbruik dan de klassieke brandstofvoertuigen.
  • Elektrische voertuigen zijn vaak lichter, kleiner en flexibeler. Al deze nieuwe vervoermiddelen voeden creatieve oplossingen die vroeger niet mogelijk waren (deelconcepten in steden, shuttlediensten, efficiëntere verplaatsing binnen grote magazijnen, efficiëntere leveringsdiensten…)
  • De gezondheid van de werknemers wordt er beter door. Bedrijven investeren steeds meer in e-bikes voor hun personeel, waardoor ze meer gezonde beweging krijgen dan wanneer ze met de auto naar het werk zouden komen.

Facts & figures over e-mobility

  • Het aantal verkochte full electric wagens is in amper drie jaar tijd verdubbeld (cijfers van 2019)
     
Grafiek evolutie e-mobility
  • Er rijden momenteel ruim 4000 e-bussen rond op Europese wegen. België blijft nog wat achter op vlak van elektrisch openbaar vervoer, maar De Lijn heeft wel ambitieuze plannen om tegen 2035 emissievrij te rijden in heel Vlaanderen. Vanaf 2023 zal de omschakeling beginnen.
  • Tegen 2030 zullen we wereldwijd 12x meer gigawattuur aan batterij-energie nodig hebben voor de steeds groeiende e-mobility.
  • Bebat heeft berekend hoeveel elektrische voertuigen we mogen verwachten in ons land. Dit is de prognose:
    • 92.000 EFV* in 2025 (18,4% van nieuwe wagens)
    • 154.000 EFV* in 2030 (30% van nieuwe wagens

* Electrified Vehicles (PHEV-BEV-PEV)

Stroom van batterijen op komst 

De hele automotive sector - importeurs, constructeurs, demontagebedrijven, ... - bereidt zich dus best voor op steeds grotere aantallen EV-batterijen die end-of-life zijn. Anders gezegd: van zodra hun capaciteit is gedaald tot 70 à 80% van de initiële capaciteit, of van zodra zij beschadigd of defect zijn geraakt.. Op dat moment kunnen lithium-ion batterijen: 

  • worden gerecycleerd (d.w.z. grondstoffen zoals kobalt en lithium worden gerecupereerd)
  • of hersteld voor hergebruik als tractiebatterij
  • of klaargemaakt voor second-life applicaties zoals bv. voor energieopslag. 

Inzameling, transport, stockage, ontmanteling, diagnose, vertrek naar recycling, hergebruik of second-life: dit is het traject waarin Bebat zich heeft gespecialiseerd. Niet voor niets heet het ‘aftercare’ traject. EV-batterijen worden heel omzichtig en met allerlei veiligheidsvoorzorgen behandeld vóór ze vertrekken naar hun tweede (derde, vierde, … leven).

E-mobility: hoe ver staan we en wat kunnen we nog leren?

Van e-bikes tot drones: ontdek hoe populair e-mobility is in ons land, wat we doen met al die batterijen en wat we nog kunnen leren voor de toekomst.

Ontdek onze e-books