Skip to content

Waar vind ik een laadpaal voor mijn elektrische auto? En wat kost een oplaadbeurt?

Leuke wagen, zo’n EV of elektrisch voertuig. Maar waar laad je die nu precies op? Het is een van de logische vragen bij de aankoop van een elektrische wagen. Want wat met die stroomkabel als je flat op de vijfde verdieping ligt? En hoe raak je volgende zomer in Italië zonder telkens weer bij een stopcontact te hoeven kamperen? Een st(r)oomcursus opladen …

Oost west, thuis opladen best

Tenzij er praktische redenen in de weg staan, is de meest evidente laadplek je eigen garage of oprit. Via een gewoon stopcontact reken je het best op een oplaadtijd van 4 tot 9 uur om de batterij van ‘helemaal leeg’ naar ‘vol’ te krijgen, afhankelijk van het type wagen. Niet ideaal, natuurlijk. Om de laadtijd te beperken én omdat een huishoudelijk stopcontact eigenlijk niet gemaakt is om zo lang en vaak stroom te leveren, bestaan er laadpalen voor thuisgebruik. Een thuislaadpaal ‘tankt’ je batterij in enkele uren vol. Hoe sneller ze je elektrische wagen opladen, hoe prijziger de installatie. Snel of traag laden, op je stroomfactuur maakt dat geen verschil. De prijs die je betaalt is afhankelijk van je energieleverancier, je netbeheerder, enkelvoudig tarief of dag- en nachttarief, … . Je gaat dus het best eens na welke leverancier en tarief in jouw geval het meest gunstig zijn.

 

Almaar meer bedrijven en winkels, zoals Ikea, Lidl, Nissan, en nog vele andere stellen laadpalen ter beschikking voor hun werknemers en klanten. Zo kun je je elektrische wagen bijladen tijdens de werkuren, je meeting of je wekelijkse boodschappen

Opladen op het werk of tijdens het shoppen

Almaar meer bedrijven en winkels, zoals Ikea, Lidl, Nissan, en nog vele andere stellen laadpalen ter beschikking voor hun werknemers en klanten. Zo kun je je elektrische wagen bijladen tijdens de werkuren, je meeting of je wekelijkse boodschappen. Dat is handig als je regelmatig langere afstanden wil overbruggen. Bij sommige bedrijven kun je gratis je EV inpluggen, bij andere heb je een laadpas nodig.

Overzicht van laadpalen

Je tante in Barcelona opzoeken of met het hele gezin op roadtrip doorheen Scandinavië? Ook al zijn er naar schatting al 100.000 openbare laadpalen in Europa, toch bereid je je autovakantie maar beter goed voor. In sommige landen zoals Nederland, Noorwegen en Duitsland vind je altijd wel een laadpaal in de buurt. Maar in landen als Roemenië, Bulgarije en Griekenland zijn ze erg dun bezaaid.

Online vind je gelukkig heel wat kaarten met een overzicht van de laadpalen. Zelf vinden we die van Chargemap het meest gebruiksvriendelijk. Je ziet meteen voor welk type stekker het oplaadpunt geschikt is, wat het vermogen is en met welke betaalpassen je er terechtkunt. Naast de internationale overzichtskaart vind je op de site bovendien een handige routeplanner. Én de toepassing is ook als mobiele app beschikbaar!

Soorten laadpassen

Hoewel je hier en daar gratis kunt laden, zijn de meeste laadpalen betalend. Aan een zeldzame laadpaal kun je via sms betalen. Maar het overgrote deel werkt met betaalpasjes. Een laadpas kiezen en de verschillende opties vergelijken, kan een hele onderneming zijn. Afhankelijk van de uitgever betaal je eenmalige aansluitkosten (van 0 tot meer dan 10 euro), een vaste vergoeding per maand (van 0 tot meer dan 5 euro) en/of een vaste kost per laadbeurt (van 0 tot meer dan 1 euro). Daarnaast betaal je ook een prijs per kWh. Die stroomprijs is de grootste kostenpost en hangt af van de soort laadpaal (vermogen en snelheid) en de uitbater van de laadpaal. In België liggen de gemiddelde kosten voor elektrisch laden tussen de 0,2 en 0,3 euro per kWh. In het buitenland ligt dat gemiddelde dikwijls lager. Als je een verbruik rekent van 20 kWh per 100 kilometer, dan kost je dat ongeveer 5 euro om te tanken, plus de bijkomende vaste of abonnementskosten. Een flink pak goedkoper dan benzine of diesel tanken dus.

Het veilig ontmantelen en recycleren van EV-batterijen staat hoog op de prioriteitenlijst van Bebat. Meer weten? Lees alles over de aftercare van EV-batterijen.

{{cta('f7b1ea4c-186d-4e22-85dc-134213fb01c4','justifyleft')}}

You might also be interested in

Batterijen die niet lekken: science of sciencefiction?

04 October 2018

Alle batterijen kunnen lekken omdat ze een vloeistof bevatten. Voorlopig vind je batterijen die nooit kunnen lekken nog niet in je supermarkt. Maar er wordt wel hard aan gewerkt …

Batterijen? Zo worden ze gemaakt!

26 April 2018

Batterijen zijn niet meer uit ons leven weg te denken. Maar wat zit er precies IN zo’n batterij? En hoe worden ze gemaakt?

Batterijen sorteren? Zo doen we dat

24 September 2018

Alle batterijen die je naar een Bebat inzamelpunt brengt, worden bij Sortbat in Tienen gesorteerd. Op die manier kunnen we ze verder recycleren. Kijk mee met hoe het sorteerproces verloopt…