Skip to content
Vergunningen voor je webshop: van de aanvraag van je ondernemingsnummer tot de milieubijdrage

Vergunningen voor je webshop: van de aanvraag van je ondernemingsnummer tot de milieubijdrage

Je start een gloednieuwe webshop en verkoopt onder meer elektrische toestellen of gadgets die werken op batterijen. Welke vergunningen heb je nodig voor je webshop om in orde te zijn met de Belgische wetgeving? Moet je een recyclagebijdrage betalen? Wat moet je weten vóór je start? Deze 6 vragen en antwoorden maken je wegwijs.

1. Is een webshop starten een goed idee?

Een webshop starten in deze tijd is het ijzer smeden wanneer het heet is. 29.231 Belgische webshophouders kunnen dat beamen, nadat ze in 2019 een omzet van maar liefst 8,2 miljard euro haalden. Dat cijfer is een verhoging van 17% ten opzichte van het jaar ervoor, en de stijgende lijn blijft zich verderzetten. Belgen kopen dus steeds meer online. En we verwachten dat de nieuwste cijfers, beïnvloed door de pandemie, nog veel spectaculairder zullen zijn. Webshops hebben immers geen last van opgelegde sluitingen. 

Dat is goed nieuws voor jou, als je overweegt om een webshop te starten. Twijfel je nog? Deze redenen overtuigden al veel andere webshopbeheerders: 

  • Je kan een groter publiek bereiken. Je webshop is niet gebonden aan één locatie.
  • Je shop is 24/7 open, waardoor je op ieder uur van de dag inkomsten kan genereren.
  • De marketing voor een webshop is makkelijker en heeft een meer direct effect dan bij een fysieke winkel.
  • De opstart is snel en goedkoop.
  • Als je enkel een webshop hebt en geen fysieke winkel, dan heb je bepaalde vergunningen niet nodig, zoals omgevingsvergunning of een SABAM-licentie. Dat is zijn al enkele zorgen minder!

De beslissing genomen? Dan kan je nu aan de slag met de opstart.

Contract ondertekenen

2. Wat moet ik allemaal aanvragen bij de opstart van mijn webshop?

Heb je al een ondernemingsnummer of start je een volledig nieuwe zaak? In het tweede geval moet je eerst en vooral je ondernemingsnummer aanvragen. Je kan je laten inschrijven bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen bij een erkend ondernemingsloket dat je vrij mag kiezen. 

Vervolgens heb je de noodzakelijke diensten nodig om je webshop te kunnen runnen, zoals webhosting, een domeinnaam, een betaalsysteem en een verzendsysteem. Doe daarvoor wat online research, en je vindt al snel welke services het best bij jouw noden passen. 

Tot slot moet je de juiste vergunningen aanvragen, afhankelijk van wat je op de webshop aanbiedt. Bij de volgende vraag vind je een handig overzicht.

3. Welke vergunningen en bijdragen zijn nodig voor mijn webshop?

Welke vergunningen je precies nodig hebt, hangt af van wat je precies verkoopt op je webshop. Verkoop je voeding? Dan moet je een vergunning aanvragen bij de FAVV. Voor alcoholische dranken heb je dan weer een andere nodig. We zetten de belangrijkste hier op een rijtje:

Jouw webshop verkoopt:

Vergunning of bijdrage:

Voeding voor mensen of dieren

Eetwarenvergunning (bij FAVV)

Alcoholische dranken

Handelaarsvergunning alcohol

Tabakswaren

Tabaksvergunning

Gewasbeschermingproducten

Fytolicentie

Importproducten van buiten de EU

EORI-nummer

Producten die buiten de EU geëxporteerd worden

EORI-nummer

Producten met batterijen, verpakkingen(*)

Recyclagebijdrage

Belangrijk: plan je om regelmatig met je spullen op openbare markten te staan om zo je webshop wat bekendheid te geven? Dan doe je aan ‘ambulante handel’ en moet je een leurkaart aanvragen.

Leg het plan van je webshop voor aan je ondernemingsloket. Ze weten er welke vergunningen er specifiek voor jouw product nodig zijn.

*Verkoop je producten met batterijen? Dan is het belangrijk dat je op de hoogte bent van de wetgeving rond aanvaardingsplicht, recyclagebijdrage en milieuvergunningen. Daar gaan we in de volgende vragen dieper op in.

4. Moet ik als webshop een recyclagebijdrage betalen?

Voor vele producten zoals elektrische toestellen, batterijen en verpakkingen, bestaat er een terugnameplicht of aanvaardingsplicht. Indien je als webshop producten aankoopt in het buitenland om ze op de Belgische markt te verkopen, ben je verantwoordelijk voor de inzameling en recyclage van het product eens het afval wordt. Dat geldt ook voor de verpakkingen.

Je kan er als webshop voor kiezen om zelf de inzameling van al deze afvalproducten te organiseren en hierover te rapporteren aan de overheid, maar dat is een hele klus. Daarom doen de meeste bedrijven beroep op beheersorganismen zoals Recupel, Bebat, Fost Plus, Valipac die de inzameling, recyclage, rapportering op zich nemen. Je betaalt daarvoor een recyclagebijdrage. In ruil zorgen ze ervoor dat de afgedankte producten een nieuw leven krijgen.

Een kort overzicht van de betreffende organisaties in België vind je hieronder:

  • Recupel organiseert de inzameling en verwerking van afgedankte elektro-toestellen en lampen in België. 
  • Bebat staat in voor de inzameling, sortering en recyclage van gebruikte batterijen. Ook voor batterijen die ingebouwd zijn in toestellen moet een bijdrage betaald worden. Dus als jouw webshop producten met batterijen verkoopt, kan je best bij Bebat aansluiten. Regel hier je registratie. 
  • Fost Plus staat in voor de promotie, coördinatie en financiering van de selectieve inzameling, sortering en recyclage van huishoudelijk verpakkingsafval in België. Hier kan je aangifte doen bij Fost Plus. 
  • Valipac spitst zich toe op bedrijfsmatig verpakkingsafval. Ook voor verpakkingen geldt immers de terugnameplicht. Hier vind je informatie over de aangifte.
Batterijen

5. Wat als mijn webshop in het buitenland gevestigd is?

Je dient als buitenlandse webshop die verkoopt aan Belgische consumenten, aan te sluiten bij bovenstaande beheersorganismen of zelf te rapporteren aan de Belgische overheden hoe je de terugname of aanvaarding van je afgedankte producten organiseert voor je klanten. Voor meer informatie kan je bij bovenstaande organisaties terecht.

6. Heb ik een milieuvergunning nodig voor mijn webshop?

Als webshop heb je normaal gezien geen milieuvergunning (of omgevingsvergunning) nodig, tenzij je een activiteit uitoefent waarbij je offline ook een vergunning zou nodig hebben. Ondernemingen die gevaarlijke stoffen opslaan (producten met gevarenpictogrammen), ermee werken of die chemisch afval produceren, bijvoorbeeld.

Om zeker te weten of je een vergunning nodig hebt, surf je naar een handige tool van VLAREM (Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning) of vraag je raad aan je ondernemingsloket of aan UNIZO of COMEOS.

Checklist
Een duidelijk antwoord nodig op jouw vraag?

Een duidelijk antwoord nodig op jouw vraag?

Voor oplossingen op maat voor jouw specifieke situatie kan je terecht bij een van onze experten.

Contacteer ons