Skip to content

Tractiebatterijen > 20 kg: wat als ze defect, beschadigd of onbruikbaar zijn?

Voor een elektrisch voertuig is de tractiebatterij dé kern van de zaak. Val je als producent, invoerder of verdeler onder de aanvaardingsplicht? Dan ben en blijf je verantwoordelijk voor die batterij. Ook als ze defect, beschadigd of onbruikbaar is geworden. “Safety first” is dan altijd hét motto. Hoe ga je hiermee om? En wie staat je bij? Dat zetten we hier op een rij. 

  • Wat zijn tractiebatterijen? 
  • Wat schrijft de wetgever voor? 
  • Wat met beschadigde of afgedankte tractiebatterijen? 
  • Hoe helpt Bebat je vooruit? 

Heb je nu al een vraag over tractiebatterijen voor de Bebat-experts? Stel ze gerust hier.

Wat zijn tractiebatterijen?

De tractiebatterij - ook EV-batterij, industriële batterij of accu genoemd - is een krachtige oplaadbare batterij, op basis van lood of (steeds meer) lithium-ion. Zij levert de energie om elektrische voertuigen voort te bewegen. Dat zijn elektrische en hybride auto's, maar ook voertuigen voor intern transport in de industrie of de logistiek, zoals heftrucks, stapelaars, palletwagens, etc. (In die toepassingen dient de accu vaak ook als contragewicht.) Het openbaar vervoer van de toekomst - van accubus tot -trein - is eveneens batterij-gedreven.

Ontmanteling


Geschikt voor het zware werk 

Tractiebatterijen vind je overal terug waar het zwaardere werk moet worden geleverd. 

Vandaar de vele toepassingen in schoonmaakmachines, hoogwerkers en heftrucks, allerlei vaartuigen, … Maar ook in andere applicaties zoals elektrische rolstoelen, golfcarts en -caddy’s, caravans en mobilhomes. Intensief gebruik met 4 tot 7 oplaadcycli per week en werken in shiften tot 24/7 schrikt zo’n tractiebatterij niet af. 

Een kwaliteitsbatterij leeft gemiddeld tot 800 oplaadcycli. Maar 100% voorspelbaar is de levensduur nooit. Met name de impact van onderhoud, extreme temperaturen en de manier van opladen is bekend. En een batterij die het plots laat afweten, komt altijd ongelegen. 

Lees meer over de levensduur van tractiebatterijen en hoe die te verlengen.

Welke soort batterij? 

Een tractiebatterij is eigenlijk een pakket: een verzameling van cellen - elke cel met een capaciteit van 2 volt - die samen worden verpakt in een ijzeren of kunststof container. Die cellen zijn met elkaar verbonden. In die cellen zitten positieve en negatieve loodplaatjes gescheiden door een dunne microporeuze separator of scheidingsplaat. In de cellen zelf zit een elektrolyt van water en zwavelzuur.   

Vandaag zijn er veel verschillende soorten batterijen in omloop. Sommige soorten zijn meteen thuis te brengen en kunnen relatief veilig worden ingezameld, andere - zoals tractiebatterijen - kunnen wel eens vragen oproepen en vereisen altijd uiterste zorg. Zeker wanneer ze beschadigd zijn of onbruikbaar geworden. 

Bij twijfel over soort en aanpak kan het nooit kwaad om de visie van een expert te vragen.

AdobeStock_275351231

Wat zijn tractiebatterijen?

Als producent of invoerder van tractiebatterijen - of voertuigen waarin die soort batterijen zijn verwerkt - ben je ook verantwoordelijk voor wat met die batterijen gebeurt na hun eerste leven. De wettelijke aanvaardingsplicht, ook ‘uitgebreide producentenverantwoordelijkheid’ genoemd, houdt een hele reeks verplichtingen in op vlak van inzameling, recyclage, rapportering en sensibilisering. 

Concreet moet je instaan voor: 

  • registratie bij de drie gewesten
  • jaarlijkse of maandelijkse rapportering van op de markt gebrachte batterijen van voertuigen (van startbatterij en EV-batterij tot knoopcel)
  • transport door een vergund en door de 3 gewesten goedgekeurd bedrijf, conform de reglementering inzake transport van gevaarlijk afval (ADR)
  • verwerking en recyclage van de ingezamelde batterijen door een goedgekeurd recyclagebedrijf
  • behalen van de door de EU en de gewesten opgelegde minimale recyclage-efficiëntie en inzameldoelstellingen
  • rapportering aan de 3 gewestelijke overheden
  • preventie- en sensibiliseringscampagnes 

Let wel op: 

Je aanvaardingsplicht geldt voor alle types batterijen en gewichtscategorieën. Dus ook voor de knoopcel in de afstandsbediening, de startbatterij van klassieke voertuigen op brandstof (lood- en Li-ion startbatterijen) en de tractiebatterij. 

Breng je tractie-accu’s opnieuw op de Belgische markt voor hergebruik (reuse) of second life-toepassingen zoals energie-opslag, dan val je eveneens onder deze wetgeving.

Om aan al deze verplichtingen te voldoen kan je:

  • ofwel een individueel plan opzetten en alles zelf regelen;
  • ofwel Bebat aan het werk zetten zodat je volledig in orde bent met de aanvaardingsplicht. Een grote zorg minder! 

Wat schrijft de wetgever precies voor?

Hoe kan Bebat je helpen?

Bebat staat je bij voor de aftercare van álle soorten batterijen, dus ook voor:

  • lithium en andere tractiebatterijen, ook > 20 kg en > 60 volt DC uit personenwagens
  • e-voertuigen voor goederenvervoer categorie N1 (kleine bestelwagens tot 3,5 ton)
  • bromfietsen en motorfietsen categorie L
  • E-steps, e-bikes, iWheels, hoverboards, bussen (M2-M3)
  • goederenvervoer (N2-N3)
  • vrachtwagens, trekkers, quadricycles (L6-L7)
  • e-boten, elektrische golfkarretjes, en zo meer.

Die aftercare bestaat uit opeenvolgende trajecten: veilige handling, transport & opslag, diagnose & ontmanteling, recyclage/reuse/repurposing. Voor elk traject kan Bebat oplossingen bieden:  

AdobeStock_26565517

Veiligheid 

Veilig omgaan met beschadigde of afgedankte lithium-ion batterijen - van inzameling over opslag tot recyclage - doe je alleen met de nodige expertise en ervaring. Bebat verwerkte in de voorbije vijf jaar meer dan 10.000 industriële batterijen. Daarvoor heeft het de juiste specialisten in huis, van high-voltage techniekers tot recyclage-experten. 

Transport & opslag

Lithium-ion tractiebatterijen transporteren is gebonden aan Europese regels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, kortweg ADR. Hierbij hoort ook de nodige rapportering. De ADR-experten van Bebat staan voor je klaar bij elke vraag, Bebat zorgt bovendien voor transport en indien nodig, opslag. 

Lees hier hoe Bebat het transport van tractiebatterijen aanpakt.

Diagnose & ontmanteling 

Voor er kan gerecycleerd worden, is het nodig om de juiste diagnose te stellen. 

Dit om te zien wat er verder kan of moet gebeuren. Meestal wordt de batterij ontmanteld: ontdaan van haar ‘verpakking’ om de individuele cellen te beoordelen en te zien of herstelling (reuse) of een andere toepassing mogelijk is. Opnieuw: een ingreep die kennis en ervaring vereist. Alleen vergunde ontmantelingsbedrijven komen hiervoor in aanmerking. 

Recyclage 

Voor de waardevolle grondstoffen (lithium, kobalt, nikkel,...) gerecycleerd worden om opnieuw als grondstof in batterijen te worden gebruikt (wat perfect kan) wordt eerst bekeken of er andere mogelijkheden zijn: 

  • Reuse: de batterij herstellen om opnieuw te gebruiken als tractiebatterij (hergebruik) 
  • Repurposing: de batterij klaarmaken voor nieuwe toepassingen, bv. energie-opslag. 

Goed om te weten is dat Bebat je hiervoor over alle trajecten kan bijstaan. Maar ook voor één traject. Bebat biedt oplossingen op maat voor lithium-ion batterijen > 20 kg, op basis van een overeenkomst op maat. Hoe komt die tot stand?

  • Eerst wordt samen bekeken wat precies je noden en wensen zijn.
  • Die worden in een voorstel tot samenwerking gegoten. 
  • OK? Dan wordt dit verwerkt tot een individuele overeenkomst.
  • Vanaf dan kan je rekenen op Bebats dienstverlening op maat. 
  • Uiteraard is ook de vergoeding op maat berekend. Betalen is pas nodig wanneer de diensten verleend worden, volgens het ‘Pay as you collect’-principe.

Meer hierover lees je in deze blogpost.

Op maat betekent ook: over de grenzen, indien nodig. 

Bebat is gangmaker van het Europese Reneos-netwerk: het samenwerkingsverband van nationale marktleiders in batterij-inzameling. Daardoor kent de dienstverlening geen grenzen. En dat vanuit één online platform, met één contactpunt en één factuur. 

Kortom: 

met Bebat ben je verlost van een grote zorg - de wettelijke aanvaardingsplicht - én heb je altijd een korte lijn met een partner die gespecialiseerd is in de veilige, conforme inzameling en recyclage van tractiebatterijen. In België én daarbuiten. 


Een duidelijk antwoord nodig op uw vraag?

Voor oplossingen op maat voor jouw specifieke situatie kan je terecht bij een van onze experten.


Contacteer ons  

Misschien wil je dit ook wel lezen

Kind heeft batterij ingeslikt: wat te doen?

20 September 2018

Heeft je kind een batterijtje ingeslikt? In de meeste gevallen zijn de gevolgen beperkt. Toch moet je een aantal belangrijke checks doen. Lees snel meer.

Batterijen die niet lekken: science of sciencefiction?

04 October 2018

Alle batterijen kunnen lekken omdat ze een vloeistof bevatten. Voorlopig vind je batterijen die nooit kunnen lekken nog niet in je supermarkt. Maar er wordt wel hard aan gewerkt …

Verschillende soorten batterijen mengen: doen of niet?

16 November 2018

Verschillende soorten batterijen mengen doe je beter niet, hoor je wel eens. Maar is dat wel zo? En wat met oude en nieuwe batterijen? En identieke batterijen van verschillende merken? Een handleiding.