Thuis een laadpaal installeren? Dit is wat je moet weten!
Er zijn drie manieren om je elektrische auto op te laden: via een stopcontact, via een laadpunt (zowel publiek als thuis) en via een snellaadstation. De eerste twee opties zijn mogelijkheden voor thuis. Maar hoe maak je nu de keuze?
Thuis opladen via het stopcontact of laadpaal installeren?
Vaak kan je je elektrische wagen via een gewoon stopcontact opladen, maar dit is afhankelijk van je type wagen en batterij. Constructeurs van elektrische wagens voorzien een speciale kabel en adapter waarmee je je wagen oplaadt. De kabel is uitgerust met een In-Cable Control Box. Die zorgt via een differentieelschakeling en een stroombeperking voor een optimale beveiliging tijdens het opladen van je elektrische wagen. Dit is “Mode 2”-laden. Via deze weg laad je per uur ongeveer 12 kilometer actieradius. Zie er wel op toe dat je elektrische installatie in goede staat is en het stopcontact aan alle eisen voldoet. Veilig laden kan via een gewoon stopcontact (met aarding) tot 10 Ampère. Let op: gebruik zeker nooit een eigen verlengkabel.
Huishoudelijke stopcontacten zijn echter niet ontworpen om zo regelmatig en langdurig hoge stroom te leveren. Het is dus belangrijk om de laadstroom te beperken. Laad je wagen zo vaak mogelijk op bij een specifiek oplaadpunt. Bovendien bestaan er in België 2 soorten elektriciteitsnetten (3,400V en 3,230V). Check dus zeker bij je netbeheerder op welk net jouw woning is aangesloten, want sommige elektrische voertuigen laden niet aan stopcontacten aangesloten op 3,230V. Dan heb je ook een aangepast laadpunt nodig.
Thuis opladen via het stopcontact duurt bovendien erg lang, een volledige oplaadbeurt neemt zo’n 10 uren in beslag (afhankelijk van het type wagen). Met een laadpaal (thuis of openbaar) bedraagt de laadtijd vier tot zes uur. De oplaadsnelheid is een aanzienlijk voordeel van een laadpaal. Het laden aan een laadpaal heet “Mode 3”-laden.
Het duurt even voor je het prijskaartje van je laadpaal hebt terugverdiend, maar deze infrastructuur biedt je heel wat voordelen.
Veilig en efficiënt opladen aan de laadpaal thuis: 4 voordelen op een rij
- Heb je een laadpaal thuis, dan valt het risico op oververhitting of een versleten stopcontact weg. Laadpalen zijn speciaal ontworpen om méér vermogen te leveren zonder dat ze verhitten.
- Een thuislaadpaal is aangesloten op een eigen beschermde stroomkring aan het begin van je elektrische installatie. Doordat er geen kunstmatige stroombeperking nodig is, laadt de wagen aan een laadpaal een pak efficiënter op dan aan het stopcontact.
- Wat een laadpaal thuis helemaal aantrekkelijk maakt, is de kostprijs van het opladen: je eigen stroom is immers een pak goedkoper dan van een openbare laadpaal. Heb je ook nog eens zonnepanelen op je dak? Dan laadt de energie van de zon je wagen zelfs kosteloos op.
- Het laden van een elektrisch voertuig neemt een kwart van alle beschikbare stroom in beslag. Met een laadpaal kan je het opladen van je auto makkelijk instellen: laadpalen detecteren of er andere toestellen op dat moment veel verbruiken en kunnen het eigen vermogen wat lager zetten. Je kan ervoor zorgen dat ze enkel ’s nachts opladen, je kan het laadverbruik raadplegen via het internet, en ze bieden nog andere slimme functies voor het gebruiksgemak.
Hoeveel kost het thuis opladen van je auto? En hoeveel kost een laadpaal?
Een elektrische wagen verdubbelt al snel je elektriciteitsverbruik. Het is dus verstandig om je elektriciteitsleverancier te evalueren en eventueel over te stappen naar een goedkopere. Als je de elektriciteitskost van het opladen uitrekent, kost elektrisch rijden ongeveer € 3,8 tot € 4,6 per 100 km. Dat is een pak goedkoper dan rijden met fossiele brandstof. Je wagen thuis opladen kost rond de € 750 per jaar, terwijl je met diesel al vlug meer dan € 1.100 en met benzine meer dan € 1.200 kwijt bent. Een behoorlijk verschil!
Het mag dan goedkoper zijn om elektrisch te rijden, je moet natuurlijk rekening houden met de kost van de laadpaal en de installatie. Afhankelijk van het soort laadpaal (monofasig of driefasig) bedraagt het prijskaartje van 600 euro tot 1.500 euro. Daarbovenop komt nog de kostprijs van verplichte keuring (100 euro) en de installatiekosten.
Het duurt dus even voor je het prijskaartje van je laadpaal hebt terugverdiend, maar deze infrastructuur biedt je heel wat voordelen zoals een groter gebruiksgemak en hogere laadsnelheid.
En wat met subsidies voor laadpalen?
Het is niet mogelijk om een subsidie te ontvangen voor laadpalen. Voor bedrijven is de aankoop en installatie van een laadpaal 120% (vanaf 2020 is dat 100%) aftrekbaar. Maar de overheden doen wel inspanningen om het aantal publieke laadpalen op te krikken. Zo heeft de Vlaamse overheid de ambitie om tegen 2020 in elke gemeente minstens één openbare laadpaal te installeren.
Voor de installatie van een laadpaal op de parking van een bedrijf heeft deze onderneming geen stedenbouwkundige vergunning of milieuvergunning nodig. Vaste inrichtingen voor het laden van voertuigen en rijwielen zijn vrijgesteld van de indelingsplicht. In de toekomst dienen wel enkele specifieke voorwaarden voor laadpalen nageleefd te worden, zoals scheidingsafstanden wanneer er bovengrondse opslag van gevaarlijke producten of gassen is.
Wist je dat je bovendien kosteloos een publieke laadpaal in je woonomgeving kunt aanvragen? Je moet voldoen aan deze voorwaarden:
- Je bent een particulier en je hebt een volledig elektrische wagen gekocht of besteld.
- Je hebt thuis geen eigen garage of oprit met oplaadmogelijkheden.
- Binnen een straal van 500 meter rond je woning is er geen publiek laadstation of staat er geen installatie gepland.
Ben je op zoek naar een laadpaal in je buurt of eentje voor onderweg? Hier vind je een handige kaart. Wil je graag meer weten over het laden van elektrische voertuigen? Deze website zet je op weg. Extra informatie voor bedrijven vind je hier terug.
Ontdek wat Bebat doet met gebruikte batterijen van elektrische voertuigen.