Skip to content
Recyclage van loodbatterijen bij Campine: "Een mooi voorbeeld van een closed loop."

Recyclage van loodbatterijen bij Campine: "Een mooi voorbeeld van een closed loop."

Dat loodbatterijen ingezameld moeten worden voor recyclage, dat wist je ongetwijfeld al. Maar wat gebeurt ermee nadat Bebat ze heeft ingezameld? We mochten binnenkijken bij partner Campine in Beerse, waar jaarlijks zo’n 85.000 ton loodbatterijen gerecycleerd wordt. Campine is het enige bedrijf in de Benelux dat loodbatterijen recycleert, dus hun activiteiten vormen hier een belangrijke schakel in de circulaire economie.

In onderstaande video illustreert divisieleider David Wijmans hoe loodrecyclage een mooi voorbeeld is van een closed loop. Laat je onderdompelen in het boeiende recyclageproces van Campine!

Lood en de circulaire economie

De klanten van Campine zijn voornamelijk batterijfabrikanten voor de automobielmarkt. Daarom is hun recyclageproces zo'n typerende case voor de circulaire economie.

David Wijmans: “We halen lood uit afgedankte batterijen, zuiveren het, en leveren het dan aan klanten die het opnieuw gebruiken in batterijen. Lood is een product dat oneindig in zo’n loop kan blijven ronddraaien, zonder dat het aan intrinsieke kwaliteit verliest.”

Het belangrijkste resultaat van wat wij doen is dat er geen 85.000 ton loodbatterijen per jaar in het milieu terechtkomt.

- David Wijmans, Division Director Metals Recycling -

David Wijmans, Division Director Metals Recycling

- David Wijmans, Division Director Metals Recycling -

99,9% zuiver lood

Het hele recyclageproces van loodbatterijen gebeurt intern bij Campine. De ‘loodbouillon’ die uit de oven komt wordt verder verfijnd in de raffinage, waar een zuiverheid van maar liefst 99,985% behaald wordt. Die zuivere loodblokken gaan opnieuw de economie in, zodat er minder nood is aan nieuw ontgonnen lood.

De toekomst van loodbatterijen

David Wijmans: “Het is duidelijk dat er op de markt een verschuiving gaande is, van brandstofwagens naar steeds meer elektrische wagens op lithium-ion batterijen. Dus wat betekent dat nu voor loodbatterijen? Wat veel mensen niet weten is dat ook de elektrische voertuigen vandaag nog steeds allemaal één loodbatterij bevatten. Die regelt het 12-volt systeem dat onder andere het dashboard aandrijft. Loodrecyclage zal dus nog minstens enkele decennia noodzakelijk zijn.”

Campine loodblokken
Een duidelijk antwoord nodig op jouw vraag?

Een duidelijk antwoord nodig op jouw vraag?

Voor oplossingen op maat voor jouw specifieke situatie kan je terecht bij een van onze experten.

Contacteer ons