Skip to content

De populairste elektrische voertuigen

E-mobility wordt meestal in één adem genoemd met ‘de toekomst’. Het gaat al lang niet meer enkel over personenwagens. Er zijn nú al 101 manieren om je elektrisch te verplaatsen met een zacht zoemend snelheidsmonster. Benieuwd? Ontdek hier hoe populair sommige elektrische voertuigen op wielen zijn. 

Van e-trucks tot e-steps en e-yachts: e-mobility is veel meer dan elektrische personenwagens. Het omvat een verrassende waaier aan voer-, vlieg- en vaartuigen.  

Elektrische fietsen (e-bikes)

Maak kennis met één van de sterkste stijgers onder de elektrische voertuigen! Op het straatbeeld kan je er niet meer naast kijken: de elektrische fiets, een echte boom!

Begin 2019 namen e-bikes al 50% van de nieuwe fietsen in België in. Nog een stuk meer dan in Nederland, waar 33% van de verkochte fietsen elektrisch is. En sindsdien is die stijgende trend niet verminderd, integendeel. 

Een elektrische fiets beschikt over een motor die geactiveerd wordt door te trappen. Globaal genomen zijn er twee soorten: ondersteuning tot 25 km per uur en ondersteuning tot 45 km per uur. Termen om de beide types aan te duiden zijn e-bike (tot 25 km/u) of speed-pedelec en high speed e-bike. Sinds 1 januari 2017 is de speed pedelec officieel een bromfiets. Binnen de bebouwde kom mag je er niet mee op het gewone fietspad rijden. Op bromfietspaden (meestal buiten de kom) zijn ze wel welkom.

De e-bike is het populairst bij 30- tot 50-jarigen, perfect voor woon-/werkverkeer.

Wat moet je weten over de batterij van dit razend populaire voertuig? 

 

De e-bike is het populairst bij 30- tot 50-jarigen, perfect voor woon-/werkverkeer.

 

 

Elektrische steps (e-steps)

In stedelijke omgevingen zijn ze plots opgedoken: de elektrische of gemotoriseerde steps. Deze hippe tweewielers fungeren vooral als alternatief transportmiddel voor wie een korte afstand moet overbruggen tijdens het woon-werkverkeer. Van de parkeerplek of de bushalte naar de werkplek, bijvoorbeeld. Vaak zijn ze beschikbaar in deelsystemen. 

Een bijzondere soort e-steps zijn die van het merk Segway: bestuurbaar door lichaamsbeweging. 

 

Van monowheel tot hoverboard

Naast alle klassiekers zijn er ook nog andere zero-emissie voertuigen die de wind in de zeilen hebben. Vaak hebben ze een ludiek trekje. Denk maar aan elektrische bakfietsen en driewielers, monowheels, hoverboards, elektrische ligfietsen, en zo meer. Volgens de wet sinds 31 mei 2019 zorgt ervoor dat je met een e-step, maar ook met een hoverboard of een monowheel, tot 25 km/u mag rijden op het fietspad, zonder speciale verzekering. Da-ag file! 

Let wel: de Vlaamse Regering besliste in december 2019 definitief om de premie voor zero-emissievoertuigen stop te zetten vanaf 1 januari 2020 voor natuurlijke personen, vzw’s, autodeelbedrijven en houders van vergunningen van taxidiensten. Dit kan een impact hebben op de populariteit van bepaalde elektrische voertuigen vanaf 2020.

 

Elektrische motorfietsen 

Ook bij de zwaardere tweewielers zien we steeds meer 100% elektrische modellen

Liefhebbers van de snelheid likken hun vingers erbij af. Je hoort ze niet, ze trekken razendsnel op en je laadt ze gewoon aan het stopcontact of, net als auto's, aan een laadpaal. 

Voordelen 

Over het algemeen gelden dezelfde voordelen als bij elektrische auto's: niet meer schakelen, lage kosten per kilometer (want elektrische stroom is goedkoper dan fossiele brandstof) en geen CO2-uitstoot. Afhankelijk van de batterij, heb je een rijbereik tot 200 km en meer. 

In 2019 heeft de groei van het aantal inschrijvingen van nieuwe gemotoriseerde tweewielers (motorfietsen en scooters) zich stevig doorgezet. FEBIAC noteerde een groei van +10% ten opzichte van dezelfde periode in 2017. 2018 werd afgesloten met een groei van +11%. Worden de bromfietsen meegeteld, dan is de recente stijging van de totale markt van gemotoriseerde tweewielers + 23,8%.

Over het algemeen zijn er minder (bekende) merken die elektrische motorfietsen op de Belgische markt brengen. We zien ook (nog) geen boom zoals bij de e-bikes. Hier vind je een overzicht van het aanbod en enkele nuttige weetjes over de voordelen bij aankoop. 

 

Elektrische bestelwagens (e-LCV)

Over naar de vierwielers. Elektrische bestelwagens - ook Electric Light Commercial Vehicles of e-LCV's genoemd - verschijnen almaar meer. Vooral in stedelijke omgevingen waar hun voordelen qua lage CO2-uitstoot en fluisterstil rijden dubbel doorwegen. Zeker naarmate er meer lage-emissiezones worden geïmplementeerd. 

Populair zijn: 

  • Nissan en Renault zijn vaste waarden, met Nissan e-NV200 en Renault Kangoo ZE als marktleiders.
  • Volkswagen heeft de e-Crafter, Mercedes-Benz de eSprinter en de eVito
  • Ford en Deutsche Post DHL Group produceerden samen de StreetScooter WORK XL.

Komen eraan in 2020 (onder meer):  

Citroen e-Jumpy, een nieuwe Renault Kangoo ZE, Opel Vivaro-e, Peugeot e-Expert, Fiat Ducato electric, Ford Transit Electric e.a. 

Bedrijven die zich willen profileren als milieuvriendelijk en toekomstgericht, kiezen steeds vaker voor e-LCV’s.  

 

Bedrijven die zich willen profileren als milieuvriendelijk en toekomstgericht, kiezen steeds vaker voor e-LCV’s.  

 


Elektrische trucks & bussen 

Hoe populair zijn elektrische trucks? Er wordt intensief aan gewerkt door diverse grote merken zoals Volvo en DAF, zelfs door Tesla. Maar vaak zijn die e-trucks nog niet te zien op onze snelwegen. Het gaat immers over grote investeringen die pas worden gedaan na een grondige analyse van de business case met concrete cijfers m.b.t. performantie, levensduur en ROI. Die zijn voor totaal nieuwe types van voertuigen nog niet voorhanden. 

In België experimenteren openbare vervoersmaatschappijen met volledig elektrische bussen, in Brussel en Brugge. Hybride varianten zijn al langer ingeburgerd, bv. in het stadscentrum van Namen en Charleroi. Eind 2019 deed De Lijn een oproep aan leveranciers voor 970 elektrische bussen en de bijhorende laadinstallaties. Vanaf 2023 tot en met 2025 zullen ze gefaseerd in gebruik genomen worden. 

 

Elektrische personenwagens 

Hoe elektrisch is het transport vandaag? Elektrischer dan je zou denken. Die ‘onderschatting’ komt er wellicht door het feit dat de grote doorbraak van elektrische personenwagens nog op zich laat wachten. Een wereldwijde studie toont aan dat de échte doorbraak pas tegen 2022 zal plaatsvinden.

De omschakeling verloopt trager dan sommigen hadden gehoopt. Zo zien we bij een terugblik op 2019 (begin 2020) dat het segment van de elektrische auto’s groeit: 8.829 ingeschreven voertuigen, goed voor 1.6% van de nieuw ingeschreven wagens. 

In totaliteit kwamen er in 2019 43.905 personenauto’s bij die helemaal of gedeeltelijk op elektriciteit rijden. Dit is 7,9% van het marktaandeel, wat 15.383 auto’s meer is dan het jaar daarvoor, zo meldt statistiekbureau Statbel. Maar dat is nog steeds peanuts tegenover het totaal aantal inschrijvingen

De top 10 van nieuw ingeschreven elektrische voertuigen (EV’s) in 2019:

  1. Tesla Model 3 - 2.656
  2. Audi e-Tron - 974
  3. Nissan Leaf - 754
  4. Renault Zoe - 662
  5. Hyundai Kona Electric - 644
  6. Tesla Model S - 579
  7. Jaguar i-Pace - 509
  8. BMW i3 - 494
  9. Tesla Model X - 455
  10. Kia e-Niro - 291

Hoe was dat 3 jaar geleden? In 2017 werden maar 2.713 nieuwe elektrische wagens ingeschreven. De groei is er dus wel. Maar van een boom is nog geen sprake. 

Wat houdt mensen tegen? Dit kunnen we samenvatten als: 

  • De aankoopprijs van een elektrische wagen; 
  • Beperkt rijbereik (autonomie of range) in vergelijking met brandstofmotor;
  • Onvoldoende publieke laadinfrastructuur; 
  • Onzekerheid over de levensduur van de batterij. 

Er komen wel steeds meer middenklasse modellen op de markt, het rijbereik groeit, er wordt geïnvesteerd in laadinfrastructuur en ook het onderzoek rond EV-batterijen boekt vooruitgang. Vooruitgang op al die punten zal een positieve impact hebben op de populariteit van elektrische personenwagens. 

Header blog auto's

 

Hybride personenwagens 

Naast ‘full electric’ wagens zijn er ook hybrides, aangedreven door een brandstofmotor én een elektromotor. De batterij voorziet de elektromotor van stroom. Een deel van de remenergie wordt gerecupereerd via de elektromotor. Die fungeert als generator tijdens het afremmen. De gerecupereerde energie wordt dan opgeslagen in de batterij. Meer in detail gaan over de verschillen tussen full electric en hybride?

Plug-in hybrides 

Hybrides hebben batterijen met beperkte capaciteit (+/- 1 kWh). Om de CO2-waarden te doen dalen is een grotere accucapaciteit nodig. Daarom kwamen vanaf 2014 veel plug-in hybrides (PHEV’s) op de markt met een grotere accu, een groter elektrisch bereik en een lage CO2-uitstoot. ‘Valse hybrides’ zijn plug-in hybrides die slechts kort elektrisch kunnen rijden. Om te voorkomen dat die ‘nephybrides’ gesubsidieerd worden, zijn de voorwaarden voor 100% fiscale aftrekbaarheid voor zelfstandigen en vennootschappen verstrengd. Alleen plug-in hybrides die voldoende elektrisch rijden, worden gestimuleerd.

Hybrides: sterke groei

De inschrijvingen van hybride wagens (benzine of diesel én elektrisch) stegen in 2019 sterk (+41,4%) en vertegenwoordigden in 2019 6,3% van de markt van nieuwe wagens, met 35.010 voertuigen. Vooral de laatste maanden van 2019 werden er fors meer hybride auto’s ingeschreven, en die stijgende trend zet zich begin 2020 verder. Ter vergelijking: in 2017 werden nog 24.157 nieuwe hybrides ingeschreven, in 2016 16.430.

De meest verkochte plug-in hybrides in 2019: 

  • Volvo XC60 T8 Twin Engine (1.278x)
  • BMW 530e Berline (962x)
  • Mitsubishi Outlander PHEV (822x)
  • BMW X5 xDrive40e en xDrive45e (657x)
  • Mini Countryman S E ALL4 (622x)
  • Volvo V60 T6 Twin Engine en T8 Twin Engine (622x)
  • Mercedes E300e en E300de (570x)
  • BMW 330e Berline (555x)
  • BMW 225xe Active Tourer (316x)
  • Kia Niro Plug-in Hybrid (309x)

 

Op het einde van de rit

Alle elektrische voertuigen worden aangedreven met een krachtige batterij. Wanneer je voertuig zijn laatste kilometers heeft afgelegd, is het belangrijk dat deze correct wordt gerecycleerd.

Dat is exact waar Bebat op de elektrische kar springt. Het gaat hier namelijk niet over doordeweekse huis-tuin-en-keuken batterijen. Een gespecialiseerd team wordt ingeschakeld voor de verwerking. Benieuwd hoe we dat aanpakken? Lees het dan in deze blog.


Grote E-Mobility Rapport: hoever staan we in België?

Van e-bikes tot drones: hoe populair is e-mobility in ons land? En wat doen we met al die batterijen?


Download het rapport  

Misschien wil je dit ook wel lezen

Wat is de levensduur van de batterij van een elektrische auto?

23 July 2018

Elektrische wagens worden steeds populairder. Maar ken jij de levensduur van de batterij van een elektrische auto? Lees er alles over in deze blogpost.

Batterijen sorteren? Zo doen we dat

24 September 2018

Alle batterijen die je naar een Bebat inzamelpunt brengt, worden bij Sortbat in Tienen gesorteerd. Op die manier kunnen we ze verder recycleren. Kijk mee met hoe het sorteerproces verloopt…

Testimonial: Alles over onze samenwerking met ’s lands oudste fietsenproducent L’Avenir

03 May 2018

Hoe kan Bebat het verschil maken voor jouw bedrijf? We laten Stefan Mariën van fietsenproducent L’Avenir uit Lier aan het woord.