Op reis met de elektrische wagen: jouw vragen beantwoord
Bebat beantwoordt al jouw vragen, zodat jij zonder zorgen op reis kan vertrekken met de elektrische wagen.
- Zijn er genoeg laadpalen in het buitenland?
- Is opladen in het buitenland duurder dan bij ons?
- Hoeveel oplaadtijd moet ik bij mijn reistijd rekenen?
- Hoe vind ik snellaadstations in het buitenland?
- Hoe rijd ik zo ver mogelijk op een volle batterij?
Zijn er genoeg laadpalen in het buitenland?
Als je door België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland of Italië reist, hoef je je alvast geen zorgen te maken dat je zonder elektriciteit valt. Het netwerk van snelladers en gewone publieke laders is in al die landen goed ontwikkeld.
In andere Europese landen is het soms net iets moeilijker. Zo heeft Engeland nog maar weinig laadpalen en ook in het zuiden en oosten van Europa ontbreekt een goede infrastructuur om je wagen tijdens het reizen snel op te laden.
Laten we even de situatie per land bekijken.
TIP: Vind makkelijk laadpalen over heel Europa via deze handige apps:
Halen we onze Europese doelstelling van 1 miljoen oplaadpunten?
Het aantal oplaadpunten in de 27 EU-landen en het Verenigd Koninkrijk samen stijgt tot nu toe gemiddeld met ongeveer 36.000 laadpunten per jaar. In 2014 telden we in totaal zo’n 34.000 oplaadpunten, en in 2020 waren dat er 250.000. Maar dat is niet genoeg om de doelstelling van de EU te halen: tegen 2025 zouden er maar liefst 1 miljoen openbare oplaadpunten moeten zijn. Als de huidige trend zich voortzet zullen we dat helaas niet halen. Er zullen jaarlijks ongeveer 150.000 nieuwe punten nodig zijn in de EU (of 3.000 per week) om aan de geprojecteerde doelstellingen van de Europese Commissie tegemoet te komen. Alle landen moeten dus een tandje bijsteken!
Is opladen in het buitenland duurder dan bij ons?
In de Benelux, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Italië en de meeste Scandinavische landen zijn de prijzen voor een oplaadbeurt relatief bescheiden (tussen € 0,20 en € 0,30 per kWh).
Maar in Oostenrijk en Zweden kost het al gauw heel wat meer om je wagen op te laden. Let in het buitenland vooral op voor laadpalen die kosten per minuut hanteren in plaats van per kWh. Een laadbeurt kan op die manier heel wat duurder uitkomen.
Hoeveel oplaadtijd moet ik bij mijn reistijd rekenen?
Een reis met de wagen duurt al zo lang, dus wat als daar ook nog eens oplaadtijd bijkomt? Geen zorgen, je totale reistijd verschilt helemaal niet zo veel van die met een wagen op brandstof. Al hangt het aantal oplaadstops natuurlijk wel af van de actieradius van jouw auto.
Heb je een actieradius van 400 kilometer? Plan dan je eerste stop na ongeveer 300 kilometer. Je bent dan al bijna drie uur aan het rijden, waardoor het tijd is voor een rust-, eet- en toiletpauze. Aan een snellaadpunt is je wagen na 45 minuten voor 80% opgeladen, en ook jij kan met nieuwe energie aan de volgende 300 kilometer beginnen.
TIP: Voor langere trips kan je ook ‘s nachts opladen aan een lager vermogen. Dat is beter voor de batterij dan voortdurend snelladen.
Hoe vind ik (snel)laadstations in het buitenland?
Leve de moderne technologie! Er zijn vandaag heel wat gratis apps en websites beschikbaar die het je heel gemakkelijk maken om je route te plannen, inclusief oplaadstops. Op abetterrouteplanner.com kan je bijvoorbeeld een aantal eenvoudige gegevens invoeren, zoals het merk van je elektrische wagen, je vertrekpunt en bestemming, en je ziet op de kaart meteen alle oplaadpunten op je route.
In dit Bebat-artikel vind je meer informatie over de laadpunten.
Hoe rijd ik zo ver mogelijk op een volle batterij?
Als je ver moet rijden met de elektrische auto, wil je natuurlijk zo veel mogelijk kilometers uit je batterij kunnen halen. Er zijn enkele dingen die je kan doen om zuinig te rijden en dus minder druk op je batterij te leggen, waardoor die langer meegaat.
- Maak gebruik van ‘cruise control’. Met een constante snelheid verbruik je minder energie.
- Vermijd files. Voortdurend starten, versnellen en weer stoppen is een dooddoener voor je batterijvermogen. Probeer je route dus goed op voorhand te plannen en de spits te vermijden.
- Laad je elektrische wagen best niet volledig op (100%), maar stop bij 80 à 90%. Rijd ze vervolgens niet volledig leeg (tot 0%), maar laad opnieuw op rond 20%. Zo komt de batterij minder onder druk te staan, waardoor ze langer blijft leven.
- Snelladen is handig voor onderweg, maar als je het te vaak doet gaat je batterij eronder lijden. Kies dus wanneer mogelijk voor opladen aan een lager vermogen (20 - 50 kWh), bijvoorbeeld als je een langere stop inplant.
- Als je naar een warme streek trekt, zoek dan een parkeerplek in de schaduw of in een garage. Je batterij houdt immers niet van extreme temperaturen.
Meer tips en weetjes over de elektrische wagen? Lees ook deze artikels: