Skip to content
Winter? Survivaltips voor je fietsbatterij!

Winter? Survivaltips voor je fietsbatterij!

Gladde wegen, gure wind of gewoonweg geen zin? In de wintermaanden springen we doorgaans met wat minder enthousiasme op ons fietszadel. Kies je ervoor om je elektrische fiets een paar maanden op stal te laten? Dan helpen deze tips je fietsbatterij straks weer vlot uit haar winterslaap te ontwaken.

Gewoon laten leeglopen: wat doet dat met mijn accu?

De batterij helemaal ‘leegrijden’ en dan een paar maanden in de berging wegleggen, heeft een negatieve invloed op de levensduur van je batterij. Vrijwel elk type accu heeft er een hekel aan om helemaal ontladen te worden. Telkens als je een accu ver ontlaadt, neemt de levensduur een stukje af. Bij volledige ontlading zullen NiMh-accu’s (de oudere generatie fietsbatterijen) en lithium-ion accu's (de huidige generatie fietsbatterijen) zelfs onherstelbare schade oplopen. Leg je je accu weg deze winter? Dan doe je dit best gedeeltelijk geladen, op ongeveer 80%.

Leg je accu in de winter best gedeeltelijk geladen weg, op ongeveer 80%.

E-bike in de winter

Een beveiliging in een fietsaccu, bestaat dat?

Moderne accu’s hebben inderdaad een ingebouwd zelfbeschermingsmechanisme tegen volledig ontladen. Dit mechanisme zal de batterij tijdig met een grote veiligheidsmarge uitschakelen voordat de zogenaamde ‘diepontladingsgrens’ bereikt is. Maar door zelfontlading kan de batterij wél nog verder leeglopen. Bij dit fenomeen loopt je accu, hoewel je die niet gebruikt, langzaam vanzelf leeg. De spanning gaat op die manier na een week, een maand of soms nog langer toch voorbij die diepontladingsgrens, waardoor de accu schade oploopt. Of zelfs voorgoed onbruikbaar wordt.

Auch, helemaal stuk? Breng de accu dan naar een inzamelpunt.

Wat kan ik precies doen om problemen met mijn fietsbatterij te voorkomen?

  1. Lees de handleiding van je elektrische fiets of fietsbatterij voor specifiek bewaaradvies op maat van jouw batterij.
  2. Een batterij dient regelmatig opgeladen en ontladen te worden. Sommige laders doen dit proces automatisch. In dat geval is het ok om de accu in de lader te bewaren als je de fiets niet gebruikt. Indien de lader dit niet doet, is het af te raden om de batterij de hele tijd in de lader te laten.
  3. Bewaar de accu van je e-bike op kamertemperatuur en in een droge omgeving. Zorg ervoor dat de batterij minstens voor de helft, idealiter tot 80%, is opgeladen. Zo verminder je de kans op diepontlading.
  4. Een fietsaccu moet regelmatig ontladen en weer opladen om gezond te blijven. Als je in de wintermaanden je fiets niet gebruikt, laad je accu dan minstens één keer per maand op.
  5. Je fietsaccu opladen doe je beter binnen bij kamertemperatuur. Blijf altijd in de buurt als je een batterij oplaadt en laad de accu daarom liefst niet ’s nachts op (of naast je bed).
  6. De actieradius van een accu kan bij lage temperaturen sterk afnemen. Om de batterij van je fiets zo lang mogelijk goed te houden, is het beste advies om hem te blijven gebruiken. Tussen de strenge winterdagen door, zijn er altijd wel zonnige winterdagen waarop het - warm ingeduffeld - zalig fietsen is. Zorg er wel voor dat de accu op kamertemperatuur is als je gaat fietsen.
  7. Laat na een fietstocht in de winter de accu minstens een half uur opwarmen op kamertemperatuur voordat je gaat opladen.
  8. Staat je fiets de hele dag buiten? Neem dan je afneembare accu mee en bewaar hem binnen op een veilige, warme en droge plek. Er zijn ook speciale, thermische draaghoezen beschikbaar waarin je de accu van je e-bike kunt bewaren. 
    Extra tip: haal de display van je elektrische fiets. Die kan kapot vriezen.

Je fietsbatterij is nu in goede handen. 

Ontdek hoe je ook de accu van je auto in topconditie houdt in de winter.

Tip: lees zeker de handleiding van je elektrische fiets of fietsbatterij voor bewaaradvies.

E-mobility: hoe ver staan we en wat kunnen we nog leren?

E-mobility: hoe ver staan we en wat kunnen we nog leren?

Van e-bikes tot drones: ontdek hoe populair e-mobility is in ons land, wat we doen met al die batterijen en wat we nog kunnen leren voor de toekomst.

Ontdek onze e-books