Skip to content
Wat is de levensduur van de batterij van een elektrische auto?

Wat is de levensduur van de batterij van een elektrische auto?

Elektrische auto’s raken steeds meer ingeburgerd. Je hebt er misschien daarnet nog één gekruist. Maar ben jij helemaal mee met de technologie achter deze auto’s? Weet jij bijvoorbeeld hoe lang de batterij van een elektrische wagen leeft? In deze blogpost zoeken we het voor je uit.

Lithium-ion: de meest voorkomende EV-batterij

De overgrote meerderheid van de EV-batterijen (batterijen voor Elektrische Voertuigen) zijn lithium-ion accu’s. Ze zijn bijzonder interessant voor gebruik in wagens: hoge energiedichtheid, milieuvriendelijk (zeker qua uitstoot fijn stof en CO2) en (relatief) lange levensduur. Het prijskaartje voor deze EV-batterij is nog aanzienlijk, maar de kostprijs zal de komende jaren ongetwijfeld slinken door de grote vraag.

HEV elektrische auto

De herlaadbare lithium-ionbatterij zag het levenslicht in 1991 bij Sony. Deze batterij bevat twee keer zoveel energie als haar voorloper met nikkel-metaalhydride én zes keer meer dan een loodaccu. Deze lithium-ion batterij wordt ook gebruikt voor heel wat andere toepassingen zoals in je smartphone, laptop of thuisbatterij.

De batterij van een elektrische wagen bevindt zich in het midden, onderaan de wagen. Aangezien de batterij een aanzienlijk gewicht heeft, kan op die manier de veiligheid gegarandeerd worden.

De (bruikbare) accucapaciteit

Wat is de accucapaciteit van een elektrische wagen? Als je logisch nadenkt, kan het enige antwoord 100% zijn. Maar dat is het niet, want er komt heel wat meer bij kijken. Een lithium-ion batterij kan je namelijk best niet volledig ontladen of opladen. De chemische samenstelling van de accu zit daar voor iets tussen.

Net om de batterij te beschermen en de levensduur te verlengen, wordt een buffer ingebouwd. Afhankelijk van het ontwerp van de batterij kan die buffer variëren van 5% tot soms wel 30% van de totale capaciteit. Je zal een elektrische wagen dus in principe nooit volledig ‘leegrijden’. 

Deze overzichtslijst geeft - ongeveer - aan hoeveel de echte accucapaciteit is van de bekendste elektrische wagens. 

En hoe lang duurt het opladen van de batterij van een elektrische auto? De laadtijd van de wagen kan afhankelijk van het soort laadstation (snellader, publiek laadpunt of thuis) variëren van 20 minuten tot een achttal uren. Bovendien neemt de accucapaciteit van je batterij af, naarmate er meer laadcycli doorlopen worden. Dat bepaalt dan weer de levensduur van de batterij.

Het is niet eenvoudig om uitspraken te doen over de levensduur van de EV-batterijen. Wat wel een goede indicatie kan zijn, is de garantie die autoconstructeurs bieden op de batterij.

Wat is de levensduur van de batterij van een elektrische auto?

Elektrische wagens zijn geen uitzondering meer, maar ze rijden nog niet zo lang rond. Het is daarom niet eenvoudig om uitspraken te doen over de levensduur van de batterijen. Wat wel een goede indicatie kan zijn, is de garantie die autoconstructeurs bieden op de batterij. Tesla, Nissan en de meeste andere merken voorzien een garantie van acht jaar tot een bepaald percentage (tussen de 70 en 80 %) van de capaciteit van de batterij. We kunnen voorlopig stellen dat de levensduur van een EV-batterij dus zeker acht jaar bedraagt.

Aangezien de batterij van een elektrische auto de grootste hap uit het budget neemt, zijn de kosten voor het vervangen van de accu van een elektrische auto niet te rechtvaardigen.

  • Te hoge temperaturen zijn nadelig voor een EV-batterij. Vanaf 30 graden Celsius nemen de prestaties af. Dit is een tijdelijk fenomeen. Maar wanneer de wagen voor een lange periode hoge temperaturen moet doorstaan, dan kan dit een invloed hebben op de levensduur.
  • Te snel optrekken of remmen is geen goed idee. Dit zorgt voor een lokale overhitting in de batterij. 
  • Te veel snelladen moet je vermijden. Een hoog voltage - dat nodig is om jouw batterij snel te laten laden - leidt ook tot hoge temperaturen.
  • Veel gebruik van je elektrische wagen in bergachtige gebieden kan ook leiden tot een versnelde slijtage van je EV-batterij.

Conclusie: ‘te’ is nooit goed, ook niet bij je elektrische wagen.

Autotechnica ontmanteling batterij

Wat gebeurt er als de batterij kapot is?

Net zoals elke andere batterij, is ook de EV-batterij een tweede leven beschoren. Bebat specialiseert zich daarom al enkele jaren in batterijen voor elektrische voertuigen. Het ontmantelen en de recyclage van een EV-batterij is geen eenvoudige klus, het is het werk van specialisten.  

Het veilig ontmantelen en recycleren van deze EV-batterijen staat hoog op de prioriteitenlijst van Bebat. Wil je daar graag meer over weten?
Lees hier alles over de aftercare van EV-batterijen. 

E-mobility: hoe ver staan we en wat kunnen we nog leren?

E-mobility: hoe ver staan we en wat kunnen we nog leren?

Van e-bikes tot drones: ontdek hoe populair e-mobility is in ons land, wat we doen met al die batterijen en wat we nog kunnen leren voor de toekomst.

Ontdek onze e-books