Hoe deed batterijen-inzamelkampioen België het in 2020?
Een gewichtig jaar: meer dan 3.350 ton gebruikte batterijen
Maar liefst 3.357 ton gebruikte batterijen – of het gewicht van meer dan 500 olifanten – hebben de Belgen in 2020 ingezameld. Dat is goed voor 10.650.000 consumentenbewegingen! Ook in 2020, met iets meer dan 3.350 ton, staat België aan de top in Europa en in de wereld op het vlak van batterij-inzameling.
België scoort met een inzamelpercentage van 59,3% ruimschoots boven de Europese norm van 45%. En daarbij wordt nog geen rekening gehouden met de lange levenscyclus van batterijen. We checken dus ook regelmatig de inzamelefficiëntie en halen daarbij meer dan 90%. Dat betekent dat er op 100 kg huishoudelijk afval nog slechts één verdwaalde batterij terug te vinden is.
Geen wonder dat cijfers aantonen dat 95% van de Belgen onze werking kent en bij 90% ook de naam Bebat bekend in de oren klinkt (tegenover 51% in 2010).
De Bebat-familie groeit
In totaal meldden er zich 377 nieuwe deelnemers aan, voornamelijk webshops en e-mobility organisaties. Op het einde van 2020 had Bebat 3.674 deelnemers! Dat is een stijging van 11,4% ten opzichte van 2019.
Meer batterijen in omloop
In 2020 steeg het aantal op de markt gebrachte batterijen met bijna 1%. Opvallend: het gewicht van die batterijen daalde met meer dan 10%. Batterijen worden dus lichter en de Belg moet méér gebruikte batterijen inzamelen om hetzelfde ingezamelde gewicht te evenaren. 30% van de batterijen die op de markt komen, zitten in een apparaat of voertuig (en worden dus niet los verkocht).
Bebat scoort in de huiskamer
Of het nu onze nieuwe tv-spot of onze radiospot was, allebei vielen ze goed in de smaak bij het publiek. De spots én hun boodschap werden goed onthouden en positief onthaald. Ze scoren daardoor allebei even goed als de beste spots in de non-profitsector.
Onze radiospot scoorde in 2020 de hoogste punten voor maar liefst vier parameters:
- Merkoverweging: 74% van de luisteraars overwoog hun batterijen te recycleren
- Content likeability: 67% gaf aan dat de boodschap hen aansprak
- Fanship: 64% werd fan van Bebat
- Net promotor score: 59% zou ons aanbevelen bij vrienden en collega’s
Marketingcampagnes met effect
In 2020 lanceerden we ook een aantal campagnes om mensen bewust gemaakt van het aantal batterijen dat ze in huis hebben, hen te sensibiliseren rond het gepast gebruik van batterijen en om nóg meer batterijen in te zamelen.
Zo was er in Brussel de 'Gezocht'-campagne en in Vlaanderen de 'Zoek mee' campagne. We gingen ook een samenwerking aan met 'The Voice Kids' en Slongs Dievanongs, en lanceerde een preventiecampagne om het maximum uit je batterijen te halen.
Meer interessante weetjes en verrassende cijfers lezen?