Skip to content
Elektrische auto: tips tegen de winterdip

Elektrische auto: tips tegen de winterdip

Ook de elektrische auto en andere EV’s ontsnappen niet aan de winterdip. Lage temperaturen hebben een impact op de batterij en dus ook op het rijbereik. Hoe harder de temperatuur naar beneden duikt, hoe korter de actieradius. Ontdek hier wat je hiertegen kunt doen. 

Elektrische auto: actieradius in de winter

Hoe groot is het gemiddelde verschil in actieradius (rijbereik) tussen zomer en winter precies? Als je dat voor een specifiek model wil uitzoeken, dan vind je het antwoord op ev-database.nl. Op die site kun je op basis van een rekenmodel de actieradius terugvinden, volgens verschillende omstandigheden: zomer (stad/snelweg/gecombineerd) en winter (stad/snelweg/gecombineerd). 

Enkele voorbeelden:

Model

Actieradius gecombineerd zomer

Actieradius gecombineerd winter

Verschil

Tesla Model S 100D

570 km

425 km

-25,4%

Jaguar I-Pace

455 km

345 km

-24,2%

Nissan Leaf

280 km

200 km

-28,6%

Renault Zoë R110

275 km

200 km

-27,3%

BMW i3

200 km

145 km

-27,5%

Bron: ev-database.nl

Elektrische auto winter

Onder 10°C is afzien

De lithium-ion batterijen in EV’s zijn gevoelig voor lage temperaturen. Dit heeft te maken met de chemische samenstelling. Temperaturen onder 10 ºC betekenen over het algemeen een langere laadtijd, minder vermogen en minder beschikbare energie. De actieradius kan hierdoor tot 30% lager liggen. Ook het batterijmanagementsysteem van de auto speelt een rol. Dat grijpt in bij lage temperaturen om de levensduur van de batterij te verlengen. 

Maar deze tips helpen jou vast!

  • Vanaf 0° buiten begint de batterij van een EV vanzelf licht te ontladen. Houd daar rekening mee.
  • Bij grote koude herlaad je de batterij best minstens één uur voor vertrek, want dan profiteer je van de warmte van het laadsysteem om de binnenruimte te verwarmen. 
  • Korte laadbeurten zijn beter dan lange laadsessies in de winter. 
  • Tijdens het rijden geef je best voorkeur aan zetelverwarming i.p.v. binnenverwarming.
  • Zorg ervoor dat je altijd een laadniveau van minimaal 20% hebt. Dit is de reserve die nodig is om de accu van de elektrische auto bij het starten voldoende op te warmen. Onder deze limiet kan je batterij gevolgen ondervinden en vroegtijdig verouderen, vooral als je onder de 5% zakt. Maar overschrijd ook de 90% niet, want dan gaat de batterij sneller sluiten, volgens sommigen. 
  • Ook bij zeer koude temperatuur vermindert bij veel EV’s het energierecuperatiesysteem automatisch bij het remmen. Dit om de batterij te sparen. 
  • Gebruik je de wagen in de winter een tijd niet, dan laat je hem best voor 50% geladen. Controleer af en toe dit laadniveau. Een te lege batterij gedurende lange tijd tijdens een koude periode is nefast.
  • Zorg voor een warme start. Laat je EV aan de lader en schakel de ‘pre-heat’ functie in. Dan is het aangenaam warm als je instapt én de batterij is al deels opgewarmd. Ze moet dan niet koud starten. De stroom om voor te verwarmen komt niet uit de batterij, maar uit de stekker. Je batterij verschijnt dus met 100% aan de meet.
  • Laat je auto zoveel mogelijk binnen staan en zeker binnen ‘slapen’. Dit levert al een positief temperatuurverschil op voor de batterij, en dus minder verlies.

Extra zorg voor kleine elektrische vierwielers (categorie L6-L7)

  • bij auto’s zonder rijbewijs of brommobielen, quads, golfkarren en lichte bestelwagentjes 
  • e-moto’s, e-scooters en pedelecs 

Houd je er best rekening mee dat de batterij minder geïsoleerd is dan in een gewone elektrische personenwagen. Ook de elektronische beschermingsmiddelen zijn minder performant. Vandaar dat je bij winterse kou best meer aandacht besteedt aan de batterij. Je laat deze EV’s maar beter niet voor lange tijd onbenut. Laat je ze maandenlang ongeladen in de winter, dan zal de batterij in de lente gegarandeerd niet meer laden!

e-scooters

Tips voor langere trips

  1. Verwarm je wagen voor. We zeiden het al: bij sommige elektrische auto’s kun je het interieur voorverwarmen terwijl ze nog aan de laadpaal hangen. Met de app van je wagen kun je de auto dan van aan je ontbijttafel voorverwarmen. Je rijdt dan weg met een volle batterij en een verwarmd interieur. 
    Onthoud: op de aandrijving na is de verwarming de grootste energieverslinder.
  2. Gebruik alleen stoelverwarming. De stoelverwarming verbruikt tot 25% minder stroom dan de volledige autoverwarming. In een conventionele auto werkt de verwarming op de restwarmte van de motor, in een elektrische auto niet.
  3. Gebruik zo weinig mogelijk elektronica. Zet de radio uit, plug je smartphone uit. Maar let wel op voor ‘overdreven’ spaarzaamheid. Rijd niet met beslagen ruiten om op airco te besparen.
  4. Zet winterbanden onder je auto. Vanaf 7 graden zijn winterbanden de beste keuze, want ze bieden meer grip. Voor een EV betekent dat ook: minder energieverlies en dus langer elektrisch rijden.
  5. Neem altijd een laadkabel mee voor onvoorziene omstandigheden. Zoek je een laadpaal?
    Hier vind je hem zeker. 
  6. Voorkom een vastgevroren laadkabel. Slaapt je auto buiten? Zorg ervoor dat de stekkeraansluiting van de auto droog is. Toch vastgevroren? Dan doet een warmwaterkruik won

Ben je de fiere bezitter van een e-bike? 

Ook je elektrische fiets (of andere tweewieler) heeft een koudegevoelige batterij. Wil je je stalen ros gezond en wel door de winter loodsen? 

Met deze tips verleng je de levensduur van de batterij
E-mobility: hoe ver staan we en wat kunnen we nog leren?

E-mobility: hoe ver staan we en wat kunnen we nog leren?

Van e-bikes tot drones: ontdek hoe populair e-mobility is in ons land, wat we doen met al die batterijen en wat we nog kunnen leren voor de toekomst.

Ontdek onze e-books