Skip to content

E-mobility: (veel) meer dan elektrische personenwagens

Van elektrische trucks, e-bikes en e-steps tot drones: e-mobility gaat over veel meer dan elektrische personenwagens. Bekijk je het totaalplaatje, dan zie je dat e-mobility geen toekomstmuziek is, maar een transitie die nu al volop aan de gang is bij een brede waaier aan voer-, vlieg- en vaartuigen. De sector bereidt zich dus best voor op een groeiend aantal e-mobility batterijen die na hun eerste leven graag aan een tweede (en derde, en vierde) leven beginnen. 

Wat is e-mobility precies?

Je kan geen magazine of nieuwssite openen of je komt het tegen: elektromobiliteit of e-mobility. Denk je daarbij spontaan aan full electric personenwagens? Dan ben jij niet de enige die zich vergist. E-mobility is een noemer die een verrassend brede lading dekt. Niet morgen, maar vandaag al. Laten we eerst even kijken naar diverse categorieën van elektrisch aangedreven voertuigen. We geven er ook enkele afkortingen bij die vaak voorkomen in alles wat rond het onderwerp verschijnt.

Overkoepelende termen zijn EV - Electric Vehicles en EFV - Electrified Vehicles

Daarin zien we diverse subcategorieën:

  • Personenwagens
    • Elektrische voertuigen op batterij (BEV)
    • Plug-in Electric Vehicle (PEV) - elektrische voertuigen met stekker
    • Plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV) - hybrides met stekker
    • Hybride elektrische voertuigen (HEV) - hybrides zonder stekker.

Maar daarnaast zijn er ook nog:

  • Passenger Light-Duty Vehicles (PLDV) - wagens voor passagiersvervoer en lichte commerciële voertuigen (LCV); brommobielen en golfkarren.
  • Elektrische en hybride trucks
  • Elektrische en hybride autobussen
  • Construction equipment vehicles (graafmachines, knikdumpers, overslagkranen,...) en voertuigen voor goederenbehandeling (zoals heftrucks, intern transport, veegmachines, ...
  • iWheels: 2- en 3-wielers (brom- en motorfietsen), e-steps, segways, hoverboards, scootmobielen, one-wheelers,...
  • Elektrische fietsen (van stadsfiets, ligfiets, pedelec tot cargo-fiets of bakfiets)
  • Drones, modelbouw tot ULM en kleine vliegtuigen
  • E-jachten of pleziervaartuigen inclusief binnenvaart en boten voor goederenvervoer

Elektrische golfkarretjes: ook die bestaan!

Lithium-ion batterijen

De rode draad doorheen al die categorieën is dat ze (bijna) allemaal aangedreven worden door oplaadbare lithium-ion batterijen. Dit zijn krachtige accu’s met een hoge energiedichtheid. Meer over deze soort batterijen lees je hier.

Bijna allemaal, want moderne drones, modelbouwvliegtuigen en andere radiografisch aangestuurde elektronica hebben vandaag meestal een LiPo-accu onder de motorkap. LiPo staat voor lithium-ion- polymeer, krachtige batterijen die in vergelijking met NiCd (nikkel-cadmium) en NiMH (nikkel-metaalhydride) batterijen veel lichter zijn. Niet onbelangrijk voor ‘vlieg’-tuigen.

De LiPo-accu is een bijzondere batterij ‘met een handleiding’. Onthoud dat LiPo-accu's vooral bekend zijn om hun groot vermogen per gewicht en het feit dat ze snel opladen, doorgaans in 1,5 uur. Daartegenover staat dat ze met de nodige voorzichtigheid moeten worden behandeld. Handle with care, dus. Meer hierover in dit blogartikel.

E-mobility

E-volutie

Wanneer we alle categorieën bekijken, dan zien we dat in enkele categorieën de doorbraak van elektrisch rijden (voorlopig nog) uitblijft, zoals bij personenwagens, lichte vracht en trucks.

Maar elders zien we wel meer groei. Veruit de populairste elektrische voertuigen zijn e-bikes. Ook in 2018 noteren we hierin een verder stijgende trend. In stedelijke omgevingen verschijnen ook steeds meer e-steps, iWheels en e-motorfietsen. In de industrie worden almaar meer elektrisch aangedreven voertuigen ingezet in fabrieken en opslagplaatsen, op mijnsites, bouwwerven,... Overheden en busmaatschappijen zetten steeds meer in op ‘zero emissie’ en experimenteren met hybride en elektrische bussen. Enzovoort.

Hoeveel EFV komen eraan in ons land? 
Bebat heeft dit berekend. De prognose:
  • 92.000 EFV* in 2025 (18,4% van nieuwe wagens)
  • 154.000 EFV* in 2030 (30% van nieuwe wagens)
* Electrified Vehicles (PHEV-BEV-PEV)


Stroom van batterijen op komst

De hele automotive sector - importeurs, constructeurs, demontagebedrijven, ... - bereidt zich dus best voor op steeds grotere aantallen EV-batterijen die end-of-life zijn. Anders gezegd: van zodra hun capaciteit is gedaald tot 70 à 80% van de initiële capaciteit, of van zodra zij beschadigd of defect zijn geraakt.. Op dat moment kunnen lithium-ion batterijen:

  • worden gerecycleerd (d.w.z. grondstoffen zoals kobalt en lithium worden gerecupereerd)
  • of hersteld voor hergebruik als tractiebatterij
  • of klaargemaakt voor second-life applicaties zoals bv. voor energieopslag.

Inzameling, transport, stockage, ontmanteling, diagnose, vertrek naar recycling, hergebruik of second-life: dit is het traject waarin Bebat zich heeft gespecialiseerd. Niet voor niets heet het ‘aftercare’ traject. EV-batterijen worden heel omzichtig en met allerlei veiligheidsvoorzorgen behandeld vóór ze vertrekken naar hun tweede (derde, vierde …) leven.

{{cta('f7b1ea4c-186d-4e22-85dc-134213fb01c4','justifyleft')}}