
Bebat op AutoTechnica: dit heb je gemist
Bebat op een beurs voor autoprofessionals, hoezo?
Bebat stond dit jaar voor het eerst op AutoTechnica, en dat heeft natuurlijk zijn redenen. Al twintig jaar leggen we ons toe op het ophalen, sorteren en recycleren van allerlei soorten batterijen, en sinds vijf jaar horen daar ook EV-batterijen bij. De markt van deze batterijen voor hybride, plug-in en elektrische voertuigen evolueert namelijk razendsnel. Tegen 2020 verwacht de auto-industrie dat meer dan 10% van alle nieuwe wagens (gedeeltelijk) elektrisch zullen rijden. Twee jaar geleden was dat nog maar 3%.

Die snelgroeiende populariteit van EV-batterijen betekent dat er ook een aftercare-oplossing gevonden moet worden – gaande van compliance, ophaling, ontmanteling, mogelijk hergebruik tot en met recyclage. Nu we al meer dan 10.000 EV-batterijen opgehaald en gerecycleerd hebben, kennen we bij Bebat de specifieke noden van de markt. Als aftercare-partner voor de auto-industrie bieden we een oplossing op maat.

Grote interesse voor live ontmanteling
Niet alleen onze stand was een primeur op AutoTechnica, je kon er ook voor het eerst live de ontmanteling van een EV-batterij meemaken. Om het halfuur legden twee van onze high-voltage technicians zich toe op dit delicate proces. Het Bebat-team was daarbij permanent aanwezig om de geïnteresseerden te informeren. En dat wekte de nieuwsgierigheid van uiteenlopende doelgroepen: autoprofessionals, maar ook particulieren en studenten.
Met een in-house team van recyclage-experten, high-voltage technicians en ADR-specialisten bieden we bij Bebat altijd een gepaste oplossing voor de vele uitdagingen die de inzameling en recyclage van EV-batterijen met zich meebrengen. Daarnaast kunnen we ook second-life oplossingen aanbieden dankzij de samenwerking met gespecialiseerde partners en – binnenkort – ons eigen diagnosecentrum
Joke Schauvliege en Céline Fremault
Hoog bezoek ook in Brussels Expo. Op 26 februari ondertekenden de Vlaamse minister voor Milieu Joke Schauvliege (CD&V) en haar Brusselse collega Céline Fremault (CDH) er een akkoord met Bebat voor de toekomst van afgedankte EV-batterijen. Ze deden dat samen met de federaties. Daarmee erkennen zowel de overheden als Bebat dat batterijen inzamelen en recycleren cruciaal is voor de groeiende e-mobility-markt.
