Skip to content

Batterijen? Zo worden ze gemaakt!

Batterijen zijn niet meer uit ons leven weg te denken. Onze smartphone, laptop, afstandsbediening, uurwerken, digitale apparaten, auto’s, … in bijna alle toestellen die we draadloos gebruiken, zit een batterij. Maar wat zit er precies IN zo’n batterij? En hoe worden batterijen gemaakt?

Kikkerpoten, citroenen en cola


De allereerste voorloper van de batterij was een kikkerpoot.

Wat? Hoe?

Jep, de Italiaanse wetenschapper Galvani ontdekte dat een kikkerpoot bewoog als je er een metalen staafje tegen hield. Zijn collega Volta legde de link met het haakje waarmee de kikkerpoot was opgehangen. Hij vermoedde dat het de verschillende metaalsoorten waren die met elkaar reageerden en – met de kikker als geleider – de kikkerpoot deden samentrekken.

Om zijn theorie te testen en bewijzen, vulde Volta een kom met een zoutoplossing en stak er één koperen plaatje en één zinken plaatje in. Hij verbond beide metalen plaatjes en verkreeg stroom. De eerste batterij was geboren!

Een kikkerpoot is nu niet de meest handige geleider, dus je kan deze test om stroom op te wekken ook uitvoeren met een citroen of met een beetje cola. Zolang de vloeistof zout of zuur bevat, en de twee plaatjes uit een verschillende soort metaal gemaakt zijn, kan je waarschijnlijk wel een minimale hoeveelheid elektrische stroom opwekken

 

De allereerste voorloper van de batterij was een kikkerpoot.

Batterijen binnenstebuiten: zo wordt een batterij gemaakt

Als je vandaag een batterij maakt, hoef je niet aan de slag met kikkerpoten, citroenen of cola. Je kan een moderne batterij ook niet zomaar thuis maken. De metalen die erin zitten, zijn niet bedoeld om thuis te gebruiken. Batterijen worden in grote hoeveelheden gemaakt in een professionele omgeving. Alkaline batterijen worden vandaag gemaakt aan een tempo van meer dan 1000 stuks per minuut.

Een gewone alkalinebatterij maken start met een dunne lege huls van staal. Die huls vormt door het contact met het mangaan-dioxide (positieve elektrode) de pluskant van de batterij. Eerst stop je een dikke metalen ring in de huls, die gemaakt is van mangaan-dioxide. Dan volgt een dun laagje papier gedrenkt in elektrolyt - die de rol overneemt van de kikkerbil - , zodat het mangaan-dioxide niet rechtstreeks in contact komt met de volgende metaalsoort: een zinkpasta (negatieve elektrode). Tot slot gaat er een dop op de batterij die met een soort naald in de zinkpasta zit. Die dop is de minkant van de batterij.

Wanneer je nu de pluskant (waar de mangaanring is) en de minkant (die in de zinkpasta zit) met elkaar verbindt, krijg je een gesloten kring. Nu worden de negatieve elektronen aangetrokken door de positieve, en dat zorgt ervoor dat het toestel werkt. 

 

plus en min batterij

Welke metalen komen voor in batterijen?

Er zijn heel wat soorten batterijen, telkens met een andere samenstelling. Het principe van de twee verschillende metalen uit de kikkerpoot van Galvani en Volta blijft behouden.

Zo bestaan er batterijen uit:

  • de alkalinebatterij, koolstofbatterij : zink + mangaandioxide
  • de klassieke autobatterij: lood + looddioxide
  • de li-ion: een verzamelnaam waar telkens lithium een actief bestanddeel is, maar dat in combinatie met tal van andere metalen de basis kan vormen van een lithiumbatterij.
  • Ni Cd: nikkel en cadmium
  • Zink-luchtbatterij: Is een uniek geval. In deze batterij zit namelijk maar één actief element. De lucht waarmee het zink reageert, zit rond de batterij. Daarom is deze batterij voorzien van een sticker die de gaatjes afdekt en die de nodige lucht door zal laten op het moment dat die verwijderd wordt. Best na het verwijderen van de sticker enkele minuten wachten alvorens in gebruik te nemen.

inhoud batterijen

Batterijen recycleren

Zijn je batterijen leeg, dan breng je ze naar een inzamelpunt van Bebat. Wij sorteren ze per chemische familie en vervolgens worden onder andere de metalen, vloeistoffen en plastics uit de gebruikte batterijen gehaald om fietsframes, brilmonturen, en nog veel meer zaken van te maken.

Breng jij altijd je lege batterijen naar een inzamelpunt? Zeker doen!

{{cta('ccf9b314-4e3c-4cd6-a3df-b52c72a94519','justifyleft')}}

Misschien wil je dit ook wel lezen

Waar vind ik een laadpaal voor mijn elektrische auto? En wat kost een oplaadbeurt?

03 September 2018

Je elektrische auto kan je thuis opladen of onderweg aan een laadpaal. Maar waar vind je laadpalen? Een handig online overzicht!

Batterijen sorteren? Zo doen we dat

24 September 2018

Alle batterijen die je naar een Bebat inzamelpunt brengt, worden bij Sortbat in Tienen gesorteerd. Op die manier kunnen we ze verder recycleren. Kijk mee met hoe het sorteerproces verloopt…

Waar kan ik terecht met mijn oude batterijen?

09 January 2018

Het grootste probleem met oude batterijen? Ze blijven in huis rondslingeren. Lees in deze blogpost hoe je dit aanpakt.