
100% Belgische constructeur van 100% elektrische voertuigen rekent op Bebat
Ter gelegenheid van de #weekvandemobiliteit 2020 stelde Agoria het project van Addax Motors inzake stedelijke logistiek voor, met kleine elektrische bestelwagens.

100% elektrische nutsvoertuigen van een 100% Belgische constructeur: het is een verhaal dat aanslaat. Niet alleen omdat ze duurzaam, emissievrij en fluisterstil zijn, maar ook veelzijdig. In een figuurlijke handomdraai zijn ze klaar voor andere taken. Zij laten zien hoe een relatief kleine speler uit België toch toonaangevend kan zijn op het grote speelveld.
Het is dan ook geen toeval dat nogal wat overheden en ondernemingen met een duurzame visie walk the talk en voor Addax kiezen
Nieuwe generatie lithium batterijen
In zo’n Addax is de batterij het kloppende hart. Voor de aanvaardingsplicht van die EV-batterijen in België sloot Addax Motors jaren geleden al aan bij Bebat.
Maar zij gingen nog een stap verder. Dankzij een individuele overeenkomst met Bebat is Addax er ook zeker van dat een batterij veilig wordt opgehaald, getransporteerd en verwerkt wordt na beschadiging of bij einde levensduur. En dat alles 100% volgens het boekje verloopt. Dat is een grote zorg minder, vertelt Christophe Wauthier, verantwoordelijk voor de aftersales.
Over welk type batterijen hebben we het precies?
Christophe: “Onze EV-batterijen zijn lithium batterijen van de nieuwe generatie, lithium-ijzerfosfaat. Daardoor kunnen onze voertuigen op elk moment van de dag worden opgeladen zonder dat de totale acculading wordt verminderd. Het is nooit wachten tot het voertuig volledig ontladen is.
Onze batterijen zijn ook kobaltvrij en makkelijker recycleerbaar. Daardoor is de milieu- en sociale impact kleiner. Wij bouwen onze batterijen zelf met cellen die we aankopen, we weten graag wat erin zit. De zwaarste batterij weegt 157 kg.”
Met lithium batterijen moet je altijd voorzichtig omspringen, weten ze. En dat gebeurt ook.
Maar met batterijen op einde levensduur hebben ze bij Addax nog geen ervaring. Wel met afgedankte cellen, nog niet met afgedankte volledige packs.
“De fabrikant van de cellen geeft ons een garantie van 3.000 volledige laadcycli. In realiteit speelt het aantal keren opladen niet echt een rol, want het gaat nooit van 0 naar 100%. Normaal gezien leeft zo’n batterij zeker 5 jaar. Maar voor hetzelfde geld ook veel langer.”

We kijken niet uit naar afgedankte batterijen, maar we maken er ons ook geen grote zorgen over. Want we hebben de oplossing klaar.
Hoe gebeurt de declaratie van batterijen die op de markt gebracht worden?
Voor Addax volstaat een jaarlijkse aangifte van de grote batterijen die ze op de Belgische markt hebben gebracht. Dat zijn er immers minder dan 10.000.
"Zo’n aangifte doen is heel eenvoudig voor ons, via het online platform van Bebat. Elk jaar staat er voor februari een reminder in onze agenda."
Europese bijstand vanuit HQ in België
Voor inzameling, transport en recyclage van beschadigde of afgedankte batterijen in het buitenland is Addax gelukkig met de oprichting van Reneos, het Europese netwerk dat Bebat mee opstartte.
“Wij sluiten aan bij Reneos voor onze distributeurs in de landen. Dan kunnen we de aftercare voor batterijen van hieruit gecentraliseerd regelen. Dat is een voordeel, ook wat betreft het kostenplaatje. En onze eindklanten kunnen we op die manier eveneens ontzorgen.”
Waarom is het belangrijk om afgedankte batterijen niet te klasseren onder ‘zorgen voor morgen’ maar nú al een overeenkomst met Bebat te maken?
“Je moet daar onmiddellijk bij stilstaan. Gewoon, omdat de kosten voor inzameling en verwerking van afgedankte batterijen een deel zijn van je totale kostenplaatje. En het heeft ook direct te maken met je footprint op lange termijn. Duurzaamheid wil juist zeggen dat je verder kijkt dan vandaag. Ook in dit geval dus!”