Skip to content
EV-batterijen veilig ontmantelen: hoe gaat dat in zijn werk?

EV-batterijen veilig ontmantelen: hoe gaat dat in zijn werk?

Vóór een EV-batterij kan worden gerecycleerd, moet ze eerst gedemonteerd en ontmanteld worden. Dit gebeurt door getrainde operators die niets aan het toeval overlaten. Geert Allard, Operationeel manager bij Sortbat (dochterbedrijf van Bebat) vertelt meer over dit secure specialistenwerk.

EV-batterijen ontmantelen moet deskundig gebeuren door getrainde operators met aangepaste gereedschappen, veiligheidshandschoenen en algemene veiligheidsrichtlijnen. Geert Allard: “Onze medewerkers hebben niet alleen kennis van mechanica maar ook van elektriciteit. Na een specifieke opleiding bij een erkend opleidingscentrum worden ze hier verder - on the job - bijgetraind.”

Neem nu de EV-batterij van een personenwagen. Die staat wel heel ver af van de kleine huis-tuin-en-keuken batterij. Geert Allard: “Geen twee accu’s die Bebat binnen krijgt, zijn dezelfde. Ook de plaats in het voertuig varieert. Maar vandaag neemt de batterij vaak de bodem van het voertuig in en heeft zij de grootte van een houten pallet. Meestal zit die batterij onderaan de wagen vastgeschroefd in een stevige behuizing: een beschermende metalen kist die er ook voor zorgt dat er geen water, stof of aarde bij de batterij kan komen.”

Geen twee accu’s die Bebat binnen krijgt, zijn dezelfde

- Geert Allard, Operationeel manager bij Sortbat -

Geert Allard, Operationeel manager bij Sortbat

- Geert Allard, Operationeel manager bij Sortbat -

Risico's en hoe we ze vermijden

Het ontmantelen van EV-batterijen moet voorzichtig gebeuren. Er zijn namelijk meerdere risicofactoren:

  • Warmteontwikkeling 
  • Brand 
  • Ontgassing (sommige gassen zijn toxisch) 
  • Instabiliteit (blussen is soms complex door risico van opnieuw ontbranden)
  • Kortsluiting
  • Explosierisico 
  • Elektrocutie

Soms moeten ook specifieke richtlijnen van de klant/het merk in acht worden genomen. Ontmantelen is altijd maatwerk voor Bebat, elke opdracht is anders en de vraag van de klant is bepalend. 

Batterijen ontmantelen is altijd maatwerk voor Bebat, elke opdracht is anders en de vraag van de klant is bepalend

- Geert Allard, Operationeel manager bij Sortbat -

Autotechnica ontmanteling batterij

Behuizing openmaken

De beschermende kist rond de batterij wordt losgeschroefd, lijm en siliconen verwijderd. Vaak zijn er ook elektro-onderdelen en leidingen voor koelvloeistof (koeling) of lucht (ventilatie) die moeten worden weggehaald.

Spanning meten

Dit gebeurt vooraf en tijdens het ontmantelen. De modules/cellen worden geleidelijk weggehaald uit de batterijpack om zo de spanning af te bouwen voor een veilige verwerking. Uiteindelijk worden alle cellen eruit gehaald.

Warmte meten

Naast de spanning wordt ook de temperatuur gemeten via een warmtescan. Gaat die boven de omgevingstemperatuur, dan is dit een indicatie dat er iets aan de hand is. Cellen die geen afwijking geven t.o.v. de omgevingstemperatuur kunnen veilig gestockeerd worden.

Na het ontmantelen

De batterijcellen worden na het ontmantelen opnieuw verpakt en - indien nodig - opgeslagen in een speciaal beveiligde ruimte met onder meer een constante monitoring. Daarna vertrekken zij naar een erkend recyclagebedrijf. 

Batterij warmte meten

Wat omvat de recyclage van EV-batterijen precies?

  • Diagnose, ophaling en transport 
  • Ontmanteling van battery pack en module 
  • Recycling (pyrometallurgisch, mechanisch, hydrometallurgisch, hybride,...): via allerlei technieken worden grondstoffen gerecupereerd.
  • Raffinage van de gerecupereerde grondstoffen
E-mobility: hoe ver staan we en wat kunnen we nog leren?

E-mobility: hoe ver staan we en wat kunnen we nog leren?

Van e-bikes tot drones: ontdek hoe populair e-mobility is in ons land, wat we doen met al die batterijen en wat we nog kunnen leren voor de toekomst.

Ontdek onze e-books