Skip to content
Batterijen? Zo worden ze gemaakt!

Batterijen? Zo worden ze gemaakt!

Batterijen zijn niet meer uit ons leven weg te denken. Onze smartphone, laptop, afstandsbediening, uurwerken, digitale apparaten, auto’s, … in bijna alle toestellen die we draadloos gebruiken, zit een batterij. Maar wat zit er precies IN zo’n batterij? En hoe worden batterijen gemaakt?

Kikkerpoten, citroenen en cola

De allereerste voorloper van de batterij was een kikkerpoot.

Wat? Hoe?

Jep, de Italiaanse wetenschapper Galvani ontdekte dat een kikkerpoot bewoog als je er een metalen staafje tegen hield. Zijn collega Volta legde de link met het haakje waarmee de kikkerpoot was opgehangen. Hij vermoedde dat het de verschillende metaalsoorten waren die met elkaar reageerden en – met de kikker als geleider – de kikkerpoot deden samentrekken.

De allereerste voorloper van de batterij was een kikkerpoot. De Italiaanse wetenschapper Galvani ontdekte dat een kikkerpoot bewoog als je er een metalen staafje tegen hield.

Om zijn theorie te testen en bewijzen, vulde Volta een kom met een zoutoplossing en stak er één koperen plaatje en één zinken plaatje in. Hij verbond beide metalen plaatjes en verkreeg stroom. De eerste batterij was geboren!

Een kikkerpoot is nu niet de meest handige geleider, dus je kan deze test om stroom op te wekken ook uitvoeren met een citroen of met een beetje cola. Zolang de vloeistof zout of zuur bevat, en de twee plaatjes uit een verschillende soort metaal gemaakt zijn, kan je waarschijnlijk wel een minimale hoeveelheid elektrische stroom opwekken

Batterijen binnenstebuiten: zo wordt een batterij gemaakt

Als je vandaag een batterij maakt, hoef je niet aan de slag met kikkerpoten, citroenen of cola. Je kan een moderne batterij ook niet zomaar thuis maken. De metalen die erin zitten, zijn niet bedoeld om thuis te gebruiken. Batterijen worden in grote hoeveelheden gemaakt in een professionele omgeving. Alkaline batterijen worden vandaag gemaakt aan een tempo van meer dan 1000 stuks per minuut.

Batterij in hand

Een gewone alkalinebatterij maken start met een dunne lege huls van staal. Die huls vormt door het contact met het mangaan-dioxide (positieve elektrode) de pluskant van de batterij. Eerst stop je een dikke metalen ring in de huls, die gemaakt is van mangaan-dioxide. Dan volgt een dun laagje papier gedrenkt in elektrolyt - die de rol overneemt van de kikkerbil - , zodat het mangaan-dioxide niet rechtstreeks in contact komt met de volgende metaalsoort: een zinkpasta (negatieve elektrode). Tot slot gaat er een dop op de batterij die met een soort naald in de zinkpasta zit. Die dop is de minkant van de batterij.

Wanneer je nu de pluskant (waar de mangaanring is) en de minkant (die in de zinkpasta zit) met elkaar verbindt, krijg je een gesloten kring. Nu worden de negatieve elektronen aangetrokken door de positieve, en dat zorgt ervoor dat het toestel werkt. 

Welke metalen komen voor in batterijen?

Er zijn heel wat soorten batterijen, telkens met een andere samenstelling. Het principe van de twee verschillende metalen uit de kikkerpoot van Galvani en Volta blijft behouden.

Zo bestaan er batterijen uit:

  • de alkalinebatterij, koolstofbatterij : zink + mangaandioxide 
  • de klassieke autobatterij: lood + looddioxide 
  • de li-ion: een verzamelnaam waar telkens lithium een actief bestanddeel is, maar dat in combinatie met tal van andere metalen de basis kan vormen van een lithiumbatterij.
  • Ni Cd: nikkel en cadmium
  • Zink-luchtbatterij: Is een uniek geval. In deze batterij zit namelijk maar één actief element. De lucht waarmee het zink reageert, zit rond de batterij. Daarom is deze batterij voorzien van een sticker die de gaatjes afdekt en die de nodige lucht door zal laten op het moment dat die verwijderd wordt. Best na het verwijderen van de sticker enkele minuten wachten alvorens in gebruik te nemen.
Batterijen in handen

Batterijen recycleren

Zijn je batterijen leeg, dan breng je ze naar een inzamelpunt van Bebat. Wij sorteren ze per chemische familie en vervolgens worden onder andere de metalen, vloeistoffen en plastics uit de gebruikte batterijen gehaald om fietsframes, brilmonturen, en nog veel meer zaken van te maken.

Breng jij altijd je lege batterijen naar een inzamelpunt? Zeker doen!

Op zoek naar een inzamelpunt?

Op zoek naar een inzamelpunt?

Vind er hier eentje in jouw buurt.

Vind een inzamelpunt